Verslag demonstratie 'Stop de herkeuringen'

17 mei 2006

Verslag demonstratie 'Stop de herkeuringen'

Raadslid Marco in 't Veldt was aanwezig op de demonstratie tegen de herkeuringen in de WAO.
Zijn verslag lees je hier.

‘Ik sta hier, want mijn buurman kan het niet meer’, luidde een opschrift van een van de spandoeken op de demonstratie die 17 mei plaatsvond op het Binnenhof in Den Haag. Zo’n 200 mensen namen er aan deel. De mensen om wie het gaat zijn vaak te ziek om te kunnen demonstreren. Ook overheerst de angst: “Straks zeggen ze: als je kunt demonstreren, dan kan je ook wel werken,” vertelde een van de deelneemsters me. Ze was er met haar gezin. Zij: hartklachten, hij: ernstige hartklachten en de dochter geestelijk zwaar gehandicapt. “Mijn dochter is net ontslagen bij de sociale werkplaats omdat het niveau daar te hoog voor haar is. Ze kan het niet bijbenen. Maar het UWV heeft haar nu goedgekeurd, dus zou ze gewoon werk moeten kunnen vinden en krijgt ze geen uitkering meer…Hoe we nog moeten rondkomen? Ik weet het niet.”

De SP steunt de strijd tegen de herkeuringen. Tijdens de demonstratie zei Jan Marijnissen blij te zijn met de opkomst. Het is al vaker geprobeerd om WAO-ers te mobiliseren tegen de herkeuringen, maar dit blijkt moeilijk. Hij hoopt dat deze demonstratie het begin is van een groeiende beweging en dat de actievoerders snel weer op dit plein voor de Tweede Kamer bijeen kunnen komen om te vieren dat ze succes hebben behaald. "Ga zo door: ik sta achter jullie!”

Op de demonstratie waren sprekers van patiëntenorganisaties, politieke partijen en vakbonden en optredens van zanger Harry Slinger en komiek Sjaak Bral. Jan Marijnissen was hekkensluiter. “De herkeuringen hebben nooit tot doel gehad om WAO-ers weer aan het werk te krijgen”, vertelde Marijnissen de menigte die aan zijn lippen hing. “De SP heeft jarenlang gepleit voor maatregelen die werkgevers zouden stimuleren om mensen met een arbeidshandicap in dienst te nemen. Daar heeft een Kamermeerderheid altijd nee tegen gezegd. Hoewel verschillende rechters hebben geoordeeld dat de herkeuringen van het UWV niet rechtvaardig zijn, gaan de herkeuringen gewoon door. Tijd dus voor de politiek om in te grijpen, maar daar wil de rechtse Kamermeerderheid niets van weten.”

In het totaal gaat het om zo’n 40.000 mensen die een herkeuring voor de WAO moeten ondergaan. Gewone mensen maar met uitzonderlijke verhalen. Verhalen van een absurditeit die je niet kunt verzinnen. Een mevrouw heeft kanker, wordt goedgekeurd maar krijgt geen uitkering. Want ze moet naar het ziekenhuis en is dus niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt. Een andere mevrouw heeft reuma aan de rug. Ze kan niet lopen, zitten of liggen. Toch kan ze volgens het UWV prima brugwachter worden, – vijftig kilometer per dag fietsen of de hele dag stilzitten achter een computer. Maar helaas lijken absurde verhalen alleen relevant te worden als ze een bekende Nederlander betreffen, zoals blijkt uit de ontwikkelingen rond Hirsi Ali. En terwijl tweehonderd doodzieke mensen zich naar Den Haag hadden gesleept om te demonstreren ging helaas vrijwel alle media-aandacht naar dit VVD-circus.

De huidige herkeuringen zijn vooral een bezuinigingsoperatie. Sinds het begin van de herkeuringen is 35% van de WAO-ers hun uitkering volledig kwijt geraakt, 15% heeft een lagere uitkering en slechts 4% heeft werk gevonden. Keuringsartsen nemen ontslag omdat ze hun werk onverenigbaar vinden worden met de Hippocratische eed. Veel herkeurden raken in nood en voor enkelen werd de nood te hoog. Indrukwekkend werd de demonstratie daarom toen een minuut stilte werd gehouden voor diegenen die na de herkeuring geen andere uitweg meer hebben gezien dan zichzelf het leven te benemen.