Veel plussen en een dikke min voor plan Grunobuurt-Noord

20 juli 2006

Veel plussen en een dikke min voor plan Grunobuurt-Noord

Gisteren heeft de SP-fractie in de gemeenteraad morrend ingestemd met het plan voor de sloop en nieuwbouw van de Grunobuurt-Noord. Het was een kwestie van ‘slikken of stikken’, waarbij dat laatste weer nieuwe langdurige onzekerheid zou betekenen en eindeloos getouwtrek met Nijestee.

De Grunobuurt is een schitterende wijk met betaalbare huizen dichtbij het centrum. Zo’n wijk moet gekoesterd worden, en daarom hebben wij lang ingezet op het behoud ervan. Maar helaas is de renovatie rond 1980 zo schandalig slecht uitgevoerd, dat sloop nu onvermijdelijk is. De discussie ging daarom de afgelopen tijd om de vraag: wat komt ervoor in de plaats?

Grunobuurt

Raadslid Jasper Schaaf: “Na jarenlang praten lag er gisteren een plan, dat volgens ons veel plussen heeft, maar ook een dikke min. Plus zijn onder andere de sociale huur- en koopwoningen die er komen, de terugkeergarantie voor de bewoners en de doordachte indeling van de wijk. De dikke min is de bouwhoogte. Op een kleine oppervlakte moeten ruim 500 huizen komen, waardoor de hoogte op sommige plaatsen oploopt tot zeven bouwlagen en er in de –smalle – zijstraatjes vier tot zes lagen tegenover elkaar gebouwd worden. Dat is ongekend massief voor Groningen en volgens ons ongewenst”.

Raadslid Schaaf leverde er in de raad stevige kritiek op, dat er geen alternatief plan uitgewerkt is. “Ondanks de terechte kritiek vanuit de wijk op de zeven bouwlagen, heeft het college daar in haar voorstel toch regelrecht op aangestuurd. Veel beter was het geweest als er meerdere plannen uitgewerkt waren, zodat bewoners en politiek een keuze hadden kunnen maken”, aldus Schaaf.

In het debat vroegen en kregen we de toezegging van het college dat er bij de verdere uitwerking van het plan veel aandacht is voor de inpassing van de hoge blokken en dat de bewoners daar nauw bij betrokken worden. Dat is een schrale troost voor het slopen van de buurt en de bouw van zeven woonlagen, maar het was het maximaal dat er in zat.