Strijd om Blauwe Dorp gaat door

29 september 2006

Strijd om Blauwe Dorp gaat door

De toekomst van de ‘randwoningen’ in het Blauwe Dorp blijft de gemoederen bezighouden. Een tussenstand.

De toekomst van de Randwoningen is door de gemeente jaren geleden in handen gelegd van woningstichting Nijestee, en die heeft aangegeven te willen slopen. Nijestee negeert daarmee een geslaagde proefrenovatie van zes woningen die bewees dat behoud heel goed mogelijk is. Ook al jaren verzet de SP zich tegen sloop. Met acties, met ondersteuning van bewoners en in de gemeenteraad.

Een nieuwe ontwikkeling is de strijd om het behoud van de huizen is het verzoek van Bond Heemschut om de randwoningen tot monument te verklaren. In de zomer reageerde een gemeentewoordvoerder daarop met de opmerking dat zo’n aanvraag afgewezen zou worden. Samen met andere partijen besloten wij daarom het Blauwe Dorp opnieuw in de gemeenteraad aan de orde te stellen. Het debat hierover zou afgelopen woensdag gehouden worden. Op dinsdag besloot het college echter de aanvraag voor advies door te sturen naar de Monumentencommissie, die zich altijd over dergelijke verzoeken buigt. Ook besloot het college om voor de duur van de afhandeling van de monumentenaanvraag geen sloopvergunning aan Nijestee te geven. Omdat het college verder beloofde dat het geen besluit neemt voordat er een debat in de gemeenteraad komt, was een raadsdiscussie op dit moment zinloos en hebben we daar dus van afgezien. De discussie komt, en hopelijk aan de hand van een positief advies van de Monumentencommissie.

Jasper SchaafRaadslid Jasper Schaaf: "Wij zijn blij met het uitstel, en we hopen dat het uiteindelijk leidt tot een beslissing om de huizen te renoveren. Ín en buíten de gemeenteraad blijven wij ons daarvoor inzetten."