Snelle maatregelen bij te veel studentenpanden

5 april 2007

Snelle maatregelen bij te veel studentenpanden

De publieke tribune was gisterenavond goed gevuld bij de commissie Ruimte en Wonen. Veel bezorgde bewoners hadden de moeite genomen om de discussie over studentenhuisvesting te volgen. Uit de verhalen van de insprekers bleek dat het water sommige straten aan de lippen staat. Zij gaven aan dat de snelle groei van het aantal studentenpanden problematische vormen aanneemt. De SP pleitte voor snelle maatregelen.

SP-raadslid Eelco Eikenaar: “Studenten geven de stad een levendige sfeer en daar kunnen we alleen maar blij mee zijn. Maar er zit een andere kant aan het verhaal. Namelijk dat een grote concentratie studentenpanden Eelco Eikenaarin een straat overlast kan geven ten opzichte van de overige bewoners. Bewoners geven aan het op zich geen probleem te vinden dat er studenten bij hun in de omgeving wonen maar het moet wel leefbaar blijven. Een te grote populatie studenten kan in bepaalde straten overlast met zich mee brengen. Een studentenfeestje is geen probleem maar wanneer alle studentenhuizen om de beurt een feestje geven dan is er weinig nachtrust meer. Snelle maatregelen zijn dus gewenst.” Die maatregelen zegde de wethouder toe. Hij gaat op korte termijn bekijken in welke straten er, in eerste instantie voor een jaar, een stop moet komen op nieuwe studentenpanden.

"De wethouder komt met snelle maatregelen en daar was het ons om te doen"

Het voorstel van de SP om te komen tot een ‘commissie studentenhuisvesting’ kreeg geen meerderheid. Eikenaar: “Om tot goed maatwerk te komen stelde de SP een ‘commissie studentenhuisvesting’ voor, deze commissie zou moeten bekijken of het aantal studentenpanden in een straat nog acceptabel is of niet. De commissie had wat de SP-fractie betreft kunnen bestaan uit: een vertegenwoordiger van studenten, bewoners en de politiefunctionaris studenten. Het is jammer dat dit voorstel het niet haalde omdat we daarmee ook in de toekomst op een snelle manier hadden kunnen ingrijpen wanneer er in straten problemen zouden ontstaan. Bij mij overheerst echter de tevredenheid, de wethouder komt met snelle maatregelen en daar was het ons om te doen.”

SP stelt commissie studentenhuisvesting voor