“Het linkse college laat zien dat het een verschil kan maken”

5 september 2007

“Het linkse college laat zien dat het een verschil kan maken”

In de raadscommissie Onderwijs en Welzijn kwam op 29 augustus het Beleidsplan Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) aan de orde. Dit is een belangrijk plan. Het gaat erover hoe de stad omgaat met het totale pakket van Welzijn en Zorg, dat vanwege de invoering van de WMO geregeld moet worden. De SP fractie deelde een compliment uit én maakte een aantal kritische opmerkingen.

Jasper SchaafSP-fractievoorzitter Jasper Schaaf: “Een compliment is op zijn plaats. Vergeleken met veel andere gemeenten gaat het in Groningen heel goed met de thuiszorg en verstrekkingen van hulpmiddelen. Negentig procent van de thuiszorg-cliënten heeft nog dezelfde instelling over de vloer als vóór de WMO. Naar verhouding zijn er weinig klachten, dat kan je over veel andere gemeenten in Nederland niet zeggen. De SP-fractie heeft onder andere met het WMO-cliënten-platform gesproken en die bevestigen dat beeld.”

Op punten was Schaaf ook kritisch: “Van dit beleidsplan werd veel verwacht. De WMO biedt allerlei mogelijkheden in de stad en in de wijken nieuwe voorzieningen en activiteiten te ontwikkelen. Gezien het beperkte budget kan dat niet zomaar, maar in de beleidsnota wordt te weinig gedaan met goede ervaringen. Die zijn er bijvoorbeeld in de projecten Burgerbetrokkenheid die lopen in Paddepoel en Lewenborg.” De SP vindt bijvoorbeeld dat alle wijken een steun- en informatie punt voor ouderen zou moeten hebben. Schaaf wilde weten of het College van B en W dit ook wil. Ook wilde hij weten of instellingen als MJD wel voldoende kans krijgen de nieuwe mogelijkheden die door de WMO ontstaan te benutten.” SP-wethouder Jannie Visscher ging uitgebreid in op de vragen van de verschillende partijen. Ze beloofde in het nog uit te werken meerjarenprogramma concreter te worden. In hoofdzaak staat het er goed voor en zijn er nauwe relaties met instellingen en cliëntenorganisaties. “Het linkse college laat zien dat het een verschil kan maken” aldus Schaaf.

Dossier Jasper Schaaf