’Er zit veel scheef in de zorg. Wij blijven dat aan de kaak stellen’

30 oktober 2007

’Er zit veel scheef in de zorg. Wij blijven dat aan de kaak stellen’

‘De hypotheekrenteaftrek is heilig verklaard, ook voor de topinkomens en de duurste huizen. En de ziektekostenaftrek, waarvan vooral mensen met een laag inkomen gebruik maken, wordt in één klap van tafel geveegd. Schandalig’. Aan het woord is Rosita van Gijlswijk, Kamerlid, oud-fractievoorzitter in de Groningse gemeenteraad, en gedreven actievoerder.

Onderwerp van Van Gijlswijks woede is het kabinetsplan om de belastingaftrek van ziektekosten in 2008 sterk te korten en in 2009 helemaal af te schaffen. ‘Dat wordt een enorme ramp voor veel ouderen, gehandicapten en chronisch zieken. En daar gaan wij dus keihard actie tegen voeren.’

In de Kamer is Van Gijlswijk woordvoerder over de Wet maatschappelijke ondersteuning, de Wmo. Heb je daarbij nog wat aan je actie-achtergrond? ‘Nou en of. De invoering van de Wmo betekent bijvoorbeeld dat de huishoudelijke verzorging over gegaan is naar de gemeenten. In Groningen is dat prima verlopen – ik had ook niet anders verwacht. Maar in veel plaatsen is het één en al ellende: massale ontslagen van gediplomeerde thuishulpen die opgevolgd worden door onderbetaalde alfahulpen zonder opleiding, zorgindicaties per telefoon die nergens op slaan, en mensen die verstoken raken van noodzakelijke hulp. We hebben als SP honderden klachten gebundeld en onder de aandacht van de regering gebracht en we hebben onlangs een massale protestmanifestatie georganiseerd.’

Helpt dat wat?

‘We hebben helaas nog niet bereikt dat het kabinet inziet dat marktwerking en zorg niet bij elkaar passen. Maar we hebben wel een aantal aanpassingen voor elkaar gekregen die de problemen verkleinen.’

Waar ga je nog meer over in de Kamer?

‘Ik heb nog andere onderdelen van de zorg in mijn portefeuille, waaronder de salarissen.’

Lijkt me een dankbaar onderwerp voor een SP’er…

‘Nou en of. In de zorg heb je absurde topsalarissen van een half miljoen en meer, en ook de alfahulpen die een fooi krijgen en de verpleegkundigen die zonder nacht- en weekenddiensten geen fatsoenlijk loon op tafel krijgen. Er zit heel veel scheef in het salarisgebouw van de zorg en ik zal dat steeds opnieuw aan de kaak stellen.’

Red de ziektekostenaftrek

Samen met Gronings Eerste Kamerlid Sineke ten Horn, wethouder Peter Verschuren, fractievoorzitter Jasper Schaaf en Hulpdienstcoördinator Gregoire Ramakers gaf Rosita van Gijlswijk op 8 oktober het startsein voor een campagne voor behoud van de ziektekostenaftrek. Jaarlijks maken zo’n 3,4 miljoen huishoudens gebruik van de regeling. Het kabinet wil de aftrek vervangen door een vergoeding via de gemeenten waarvoor veel minder mensen in aanmerking komen. Dat leidt tot grote problemen voor veel mensen, absurde verschillen tussen de gemeenten en veel meer bureaucratie. De maatregel schreeuwt dus om actie. Kijk hier voor meer informatie hierover, of bel ons: (050) 3119050.