SP start campagne voor behoud ziektekostenaftrek

8 oktober 2007

SP start campagne voor behoud ziektekostenaftrek

Groningse SP-politici en Hulpdienstmedewerkers gaven vanmiddag het startsein van een campagne voor behoud van de belastingaftrek van ziektekosten. De SP’ers noemen het kabinetsvoorstel om de aftrek te schrappen een ‘schrijnende bezuinigingsmaatregel die ten koste gaat van de meest kwetsbaren in de samenleving’.

Wie medische kosten heeft die hoog zijn in verhouding tot zijn inkomen, kan die kosten bij de belastingdienst opvoeren en dan geld terugkrijgen. De regeling is vooral populair bij ouderen en kost jaarlijks zo’n 1,6 miljard euro. Het kabinet wil de ziektekostenaftrek in 2008 met 400 tot 800 miljoen euro korten en hem in 2009 helemaal afschaffen. In ruil daarvoor krijgen de gemeenten dan geld om chronisch zieken een tegemoetkoming in hun kosten te geven. De bezuiniging van 400 - 800 miljoen blijft echter gehandhaafd.

Volgens de SP betekent de regeling een inkomensdaling voor heel veel mensen en grote onzekerheid over wat de gemeenten gaan beslissen. Gronings SP-Kamerlid Rosita van Gijlswijk: ‘Nu maken 3,4 miljoen huishoudens gebruik van de regeling. In de toekomst worden dat er veel minder. Bovendien werkt het schrappen van de aftrek ook door in een lagere huurtoeslag, want die wordt gebaseerd op het belastbaar inkomen.’

Van Gijlswijk spreekt over ‘klassenwetgeving’ bij de belastingpolitiek van het kabinet. ‘De hypotheekrenteaftrek is heilig verklaard, ook voor de duurste huizen en de hoogste inkomens. En de aftrekpost voor mensen die het toch al beroerd hebben, wordt in één klap afgeschaft’’

Maandag gaf Van Gijlswijk het startsein van de actie, samen met Gronings Eerste Kamerlid Sineke ten Horn, wethouder Peter Verschuren, gemeenteraadsfractievoorzitter Jasper Schaaf, Statenlid Rinus Sangers en Gregoire Ramakers van de SP-hulpdienst. Daarbij zijn ook enkele van de honderden mensen aanwezig voor wie de SP-Hulpdienst jaarlijks de belastingaangifte invult. Zij kunnen exact aangeven wat de nieuwe regeling voor hen betekent.

In de komende dagen gaat de SP organisaties van ouderen, gehandicapten en zieken aanschrijven om samen een vuist te maken. Ook wordt de hulp van alle Groningse gemeenteraden ingeroepen. Van Gijlswijk: ‘Als het voorstel aangenomen wordt, krijgen de gemeenten er opnieuw een taak bij zonder het geld om hem goed uit te voeren. Eerder hebben we bij de bijstand, de gehandicaptenvoorzieningen en de WMO al gezien tot welke problemen dat leidt. We roepen daarom de gemeenteraden op te protesteren: uit solidariteit met ‘hun’ ouderen en zieken, maar ook uit eigenbelang: om te voorkomen dat zij schandalig Rijksbeleid moeten doorvoeren en de zwarte piet krijgen.’

Campagne Red Ziektekostenaftrek