“De nadruk ligt nu op nieuwbouw en verbetering van wonen”

7 november 2007

“De nadruk ligt nu op nieuwbouw en verbetering van wonen”

Had het Collegebeleid tien jaar geleden nog als doel “het voorkomen van overschotten in de sociale huursector.” Met andere woorden: sloop. Nu ligt dat wel anders. Er waait duidelijk een andere wind in Groningen volgens SP-raadslid Eelco Eikenaar. “De nadruk ligt nu op nieuwbouw en verbetering van wonen” zei Eikenaar in de Commissie Ruimte en Wonen waar woensdag de stand van zaken op het gebied van woningbouw werd besproken.

Er liggen prima afspraken in het Nieuw Lokaal Akkoord dat begin dit jaar werd afgesloten. De corporaties gaan de komende tien jaar 8000 huizen bouwen, waaronder circa 3500 sociale huurwoningen. Eikenaar: “Dat zijn de afspraken maar ook de praktijk ziet er goed uit, er gaat de komende jaren gaat er flink gebouwd worden. Op dit moment is de wachttijd voor startende huurders in de sociale sector nog te lang maar zoals het er nu uitziet gaat dat de komende tijd dalen.” De SP is blij met deze ontwikkeling, jarenlang heeft de nadruk alleen maar op het slopen gelegen dat lijkt nu verleden tijd volgens Eikenaar.

"Gaat het dan allemaal goed? Dat niet, waar we ons nog wel zorgen over maken is het gebrek aan ééngezinswoningen in de sociale sector. Zelfs gezinnen die urgentie krijgen en dus voorrang hebben boven andere woningzoekenden komen moeilijk aan een passende woning” zegt Eikenaar. De SP vraagt zich daarom af of er niet teveel van deze woningen verkocht worden waardoor deze woningen niet meer beschikbaar zijn voor de huurmarkt. Daar zou wat de SP betreft verandering in moeten komen.

Dossier Wonen
Eikenaars Dossier