"Bewoners Hortustuin werden niet eerlijk behandeld"

20 december 2007

"Bewoners Hortustuin werden niet eerlijk behandeld"

Gisterenavond stond het functioneren van de dienst RO/EZ op de agenda van de Gemeenteraad. Het rapport over het Europapark werd besproken maar ook het handelen van de Gemeente Groningen rondom de bouwplannen van de RuG in de Hortustuin. Rondom die plannen zijn enorme blunders gemaakt door de gemeente. Bewoners hebben zich jarenlang tegen die bouwplannen verzet en kwamen daarbij stevig in botsing met de gemeente. Er zijn grote fouten gemaakt, de Gemeente gecommuniceerde slecht en er is op zijn minst de indruk gewekt dat de Gemeente aan de kant van de RuG stond.

SP-raadslid Eelco Eikenaar betoogde dat vertrouwen in het handelen van de overheid essentieel is. “Je moet erop kunnen vertrouwen dat je eerlijk wordt behandeld en dat jouw belangen worden meegewogen. De bewoners van de Hortusbuurt zijn dat vertrouwen kwijt. En dat is niet gek. Wanneer je het rapport ‘Bestemming Hortusbuurt’ leest kan je niet anders concluderen dan dat er grote fouten zijn gemaakt door de Gemeente. Het is aan College en Gemeenteraad om dat vertrouwen van de bewoners te herstellen en in de toekomst deze fouten te voorkomen.”

In het rapport wordt geconcludeerd dat de opstelling van de bewoners tactisch gedrag van de Gemeente heeft uitgelokt. “Je zou het ook kunnen omdraaien het tactische gedrag van de Gemeente heeft de opstelling van de bewoners uitgelokt. Wanneer je het gevoel hebt dat je de Gemeente tegenover je vindt is het niet gek dat je als bewoner daarnaar gaat handelen” zei Eikenaar. Eelco EikenaarAls voorbeeld daarvan noemde hij de zogenaamde ‘spookbrief’. Een brief waarvan iedereen dacht dat die door de gemeente verstuurd was aan de RuG waardoor de sloop van het zogenaamde vakwerkhuisje onmogelijk was. Toen tijdens een rechtszitting bleek dat deze brief toch niet verstuurd was lag er automatisch een sloopvergunning. Dat terwijl toenmalig wethouder Smink expliciet had toegezegd dat dit niet zou gebeuren voordat er een onherroepelijke bouwvergunning voor de RuG lag. “Fout op fout werd gestapeld zelfs nadat in 2003 in een ‘quick scan’ door de Gemeente was geconcludeerd dat het echt anders moest. Bezwaarschriften van de bewoners worden niet behandeld, er worden vergunningen verleend zonder het advies van de bezwaarschriften commissie af te wachten, kortom een lange lijst” aldus Eikenaar.

In de toekomst mag dit nooit meer zo gebeuren concludeerde Eikenaar: “Er moet in een zo vroeg mogelijk stadium met omwonenden worden overlegd en ze moeten niet als mogelijke obstakels worden benaderd maar als experts van de omgeving met een nuttige inbreng. Pas dan kan er op een goede manier aan bouwplannen worden gewerkt, een goede belangenafweging worden gemaakt en draagvlak worden gevonden voor plannen.”

Het vertrouwen van de bewoners van de Hortusbuurt in de Gemeente moet volgens de SP worden hersteld. Eikenaar: “Dat zal niet gemakkelijk zijn maar we kunnen een begin maken. Ten eerste moet er financiële compensatie komen voor de, door bewoners, gemaakte kosten. Ten tweede moeten we bebouwing van het westelijk deel van de Hortustuin onmogelijk maken.” De PvdA stemde tegen moties die dit beoogden. “Dat vind ik ronduit teleurstellend” zegt Eikenaar, “het argument van de PvdA is dat het een precedentwerking heeft wanneer we bewoners financieel gaan compenseren. Je mag toch hopen dat die precedentwerking niets uitmaakt. Ik ga er tenminste wel vanuit dat de Gemeente geleerd heeft van de gemaakte fouten rondom Hortustuin en Europapark en we zo'n reeks blunders niet weer tegenkomen.”

Bijdrage aan het debat in de gemeenteraad over de Hortustuin van SP-raadslid Eelco Eikenaar

Dossier van Eikenaar
Dossier Zeggenschap