SP: RO/EZ moet veel democratischer werken

5 december 2007

SP: RO/EZ moet veel democratischer werken

Gisterenmiddag verscheen het langverwachte rapport over de kredietoverschrijdingen bij de aanleg van het Europapark. Hiertoe was opdracht gegeven door de gemeenteraad en het college van B&W. Het rapport is vooral een kritiek op de dienst Ruimtelijke Ordening / Economische Zaken (RO/EZ) en op de wijze waarop deze invloedrijke dienst door het college van B en W werd en wordt aangestuurd.

Het rapport is stevig: het staat vol kritiek op de gang van zaken in de dienst RO/EZ. Maar als het gaat om nieuwe feiten is het niet verrassend vind SP-fractievoorzitter Jasper Schaaf: “Veel was al bekend en wordt nu bevestigd. Conclusie: Jasper Schaafde cultuur moet anders in de dienst, en een verandermanager moet ruim baan krijgen die veranderingen door te voeren. Ook de financiële controle moet beter, zowel per project, per dienst en voor het hele gemeentelijk apparaat. De kritiek richt zich vooral op de cultuur van de dienst. Er heerst een politieke mono-cultuur. De dienst werkt niet voldoend transparant. Burgers die iets te vertellen willen hebben over hun eigen wijk zijn daarvan de dupe, als daar veranderingen plaats vinden. Maar ook bijvoorbeeld huurders, als de dienst besluit dat huurwoningen vervangen moeten worden door koopwoningen. Overigens is dit laatste al sterk veranderd. De kritiek van de SP op eenzijdige herstructurering heeft effect gehad.”

Maar er moet dus nog veel gebeuren. Jasper Schaaf: “De SP wil zeer zeker de cultuur van Ruimtelijke Ordening veranderen. Wij delen vooral de conclusie dat projecten die de stad en de wijken veranderen veel transparanter moeten worden. En vooral moet in de beginfase van dergelijke projecten de gemeenteraad kunnen sturen op hoofdlijnen. Wat willen we met die wijk, wat vinden we van een project en hoe moet dit eventueel anders. Bovendien moet ook de burgerparticipatie plaatsvinden in het hele proces, dus direct starten bij de start van nieuwe projecten.” Ideeën van burgers moeten in de ogen van de SP besproken worden in de beginfase van projecten. Dan zijn er nog keuzes mogelijk, dan kan er nog iets veranderen. Als de start goed is kan het verdere proces veel transparanter verlopen dan nu het geval is. Raad, burgers en andere participanten kunnen dan veel meer te vertellen krijgen. En de raad hoeft zich niet op allerlei kleine details te storten. Jasper Schaaf: “Als de discussie gaat op hoofdlijnen kan de lokale democratie worden versterkt. Per wijk moeten bewoners wat te vertellen hebben, ook over hoeveel huurwoningen passen in hun wijk, ervan uitgaande dat er voldoend sociale huur- en koopwoningen in de stad moeten blijven.”

Het rapport zegt ook dat het college van B en W moet collegiaal als eenheid moet werken. De band met de diensten moet niet alleen via de vakwethouders lopen. De wethouders vertegenwoordigen ook hun politieke partijen en moeten zich dus ook met keuzes kunnen bemoeien die buiten de eigen portefeuille vallen. Bovendien moet het werk van de diensten beter worden gecontroleerd, zowel de uitgaven als ideeën die veranderen binnen projecten. Het gaat hier ook om communicatie. Goede communicatie van hoog tot laag, van burger tot raadslid, moet steeds de aandacht hebben. De kunst is dan niet in allerlei details te vervallen, maar de hoofdzaak van de keuzes in de gaten te houden. “De politiek moet weer politieker worden” aldus Schaaf.

Het is volgens Schaaf goed dat dit onderzoek er is geweest: “De dienst RO/EZ zal moeten veranderen, maar we willen wel de vernieuwingdrang van de dienst behouden. Want het is niet allemaal slecht daar. Goed dat het onderzoek de progressieve ontwikkelingscapaciteit van RO/EZ positief waardeert. Maar die moet wel beter ingebed worden in de hele politiek van de stad Groningen.” De SP zal in de raad het rapport positief tegemoet treden. RO/EZ moet veel democratischer werken en beter naar de mensen luisteren.

Dossier Zeggenschap
Dossier van Schaaf