Zorgen over kinderwerk in buurthuizen en speeltuinvernigingen weggenomen

17 december 2007

Zorgen over kinderwerk in buurthuizen en speeltuinvernigingen weggenomen

Op initiatief van de SP-fractie is er in de commissie Onderwijs en Welzijn op 12 december gesproken over de Kinderpas. De Kinderpas is een chippas die op de biebpas komt te staan en waarmee kinderen de bijdrage betalen voor activiteiten die worden georganiseerd door de SKSG. De activiteiten die georganiseerd worden door buurthuizen of speeltuinverernigingen kunnen nog steeds contant aan de deur worden afgerekend. Het idee dat wordt betaald voor een activiteit, onderschrijven we als SP; dat vinden we geen probleem en we denken ook niet dat de toegankelijkheid daarmee in gevaar komt.

De SP maakt zich wel zorgen over alle administratieve handelingen die de pas met zich meebrengt. Ook heeft de SP zorgen over het kunnen voortbestaan van het kinderwerk in buurthuizen en bij speeltuinverenigingen. Ria RademakerDat vrijwilligers die dit werk doen worden bijgeschoold, is uiteraard een goede zaak, maar het moet niet zo zijn dat vrijwilligers die dit werk al jaren op hun eigen manier doen hier in de toekomst mee moeten stoppen en het wordt overgenomen door beroepskrachten. “ Vrijwilligers die al jarenlang iedere week met kinderen knutselen, koken of spelletjes doen, moeten dat in de toekomst ook blijven doen”, aldus SP-raadslid Ria Rademaker.
Wethouder Van Schie zegde toe dat zij ook niet wil dat de Kinderpas een bureaucratisch moloch wordt. Zij deelde daarnaast ook de mening van de SP-fractie dat vrijwilligers in het kinderwerk in buurthuizen en bij speeltuinverenigingen hun werk moeten kunnen blijven doen.

Dossier van Rademaker