Groningen voor Gaza

10 februari 2008

Groningen voor Gaza

Zaterdag tussen het winkelende publiek, een manifestatie tegen de blokkade van Gaza. Uitgenodigd door de Stichting Groningen-Jabalya sprak SP-Eerste Kamerlid Anja Meulenbelt het publiek toe. Naast Meulenbelt kwam Erik Ader aan het woord, diplomaat en oud-ambassadeur in het Midden Oosten. Beiden lieten een protest horen tegen de blokkade door Israël.

Meulenbelt stelde “dat we er niet meer bij nadenken dat we met een druk op de knop het licht aan kunnen laten gaan, dat we een douche hebben waar niet alleen water uitkomt, maar warm water. Dat onze huizen warm zijn, dat we het water uit de kraan kunnen drinken als we dat willen. Dat we kleren kunnen kopen en kunnen gaan en staan waar we willen. Alles wat gewone mensen in Gaza niet meer hebben.”

In de bijeenkomst in de aansluitende bijeenkomst in het nieuwscafé kwamen Mustafa Turki van de Palestijnse Gemeenschap en Marcel Brus, professor in het Internationaal Recht, aan het woord. Brus legde uit welke mensenrechtenverdragen en welk humanitair recht door Israël wordt overtreden. Palestijnse muziek was er van Zaid Tayiem, tevens voorzitter van de Palestijnse Gemeenschap. Hij speelde op de luit en zong.

Verslag op weblog Anja Meulenbelt
www.groningen-jabalya.com