Initiatief SP om kinderen uit kansarme gezinnen vooruit te helpen

10 februari 2008

Initiatief SP om kinderen uit kansarme gezinnen vooruit te helpen

De SP-fractie heeft bij de Groningse gemeenteraad heeft een voorstel ingediend om individuele aandacht te organiseren voor kinderen die opgroeien onder moeilijke omstandigheden. Onder de naam Project Petemoei wil de SP hulp geven aan de ‘Assepoesters van 2008’: kinderen die opgroeien in een kansarm gezin, waar vader en moeder proberen te overleven in een wereld vol dwangbevelen.

SP-raadslid Agnes Schlebusch, indiener van het plan: ‘Ook Groningen kent kinderen die altijd tekort komen, omdat ze in armoedige omstandigheden opgroeien. De ouders zijn vaak niet bij machte hun kinderen positief te stimuleren, omdat ze zelf te diep in de problemen zitten. Opgroeien onder zulke omstandigheden is zwaar en vaak zie je dan ook dat een kind uit een probleemgezin later zelf ook een probleemgezin vormt. Die keten willen wij doorbreken door de kinderen in aanraking te brengen met van alles wat er in de stad gebeurt en ze te laten ervaren dat je altijd iets kunt ondernemen. Met vrijwilligers gaan ze op stap: naar de kinderboerderij, een ijsje eten, naar de film; de stad in, lammetjes kijken, vliegtuigen spotten, enzovoort, enzovoort. De bedoeling van de exclusieve aandacht en de uitjes is het kind vertrouwen te geven; te laten weten dat er in elk geval één is die luistert. Maar ook gewoon plezier maken.’

Agnes SchlebuschDe SP verwacht dat er vrijwilligers te vinden zijn via de normale kanalen en ook via opleidingen voor jeugd- en jongerenwerk. De kosten van de uistapjes en de begeleiding kunnen betaald worden uit de extra gelden die het kabinet onlangs beschikbaar gesteld heeft om armoede onder kinderen aan te pakken. Schlebusch: ‘Ons voorstel past naadloos in de ideeën van de staatssecretaris.’

Het raadsvoorstel wordt ondersteund door een breed comité van aanbeveling van vrouwen die veel met kinderen in moeilijke situaties te maken hebben.

Dossier Werk en Inkomen
Dossier van Schlebusch