Rode loper voor pers en raadsleden

17 april 2008

Rode loper voor pers en raadsleden

De Woonwinkel, het samenwerkingsverband van GSb, ROOD en DWARS, presenteerde gisteren in het kraakpand aan de Steenhouwerskade een gezamenlijk plan tegen de woningnood aan gemeenteraadsleden en pers. Voor hen werd dinsdag de rode loper uitgerold.

Foto's Rick Akkerman

Het bewuste pand werd in september, onder aanvoering van de Woonwinkel, gekraakt door een groep eerstejaars studenten. Samen hebben zij het pand bewoonbaar gemaakt. Zij kregen symbolisch de sleutels van het pand overhandigd. De bewoners runnen nu met succes hun eigen pand, en de Woonwinkel trekt zich terug als begeleider van het project.

De bewoners zijn onderhandelingen gestart met woningcorporatie Nijestee om het pand te laten kopen; zij willen het vervolgens weer van de corporatie huren. De eigenaar heeft het pand intussen verhuurd aan de Informatie Beheer Groep, waartegen bewoners en Woonwinkel juridische stappen ondernomen hebben. “We willen de boel niet op de spits drijven,” verklaart Niels Jongerius, van de ROOD en de Woonwinkel: “We hopen op een goede oplossing voor alle partijen: bewoners, eigenaar en IBG. Het vertrouwen moet hersteld worden.” De raadsman van de bewoners meent een sterke zaak tegenover de eigenaar te hebben.

Ook presenteerde de Woonwinkel haar plannen tegen woningnood. “In onze plan pleiten we voor een aantal maatregelen die op de lange termijn het probleem kunnen oplossen. De lege kantoorpanden vragen er gewoon om bewoond te worden" aldus Jongerius.

Dossier Wonen