ROOD en SP-statenfractie in actie voor OV-kaart MBO'ers

18 september 2008

ROOD en SP-statenfractie in actie voor OV-kaart MBO'ers

Gisteren hebben ROOD Groningen en de Provinciale Statenfractie van de SP ruim 500 foto’s aangeboden aan de fracties in de provinciale staten. De foto’s werden in een lint van 50 meter lang achter een rode bus aan naar het provinciehuis gebracht. Op deze foto’s stonden MBO-studenten, leraren en anderen om op deze manier de provincie op te roepen te zorgen voor een OV-kaart voor 16 en 17-jarige MBO-studenten.

Volgens ROOD en de SP moet de provincie zorgen voor gratis openbaar vervoer voor deze groep MBO-studenten, nadat minister van Bijsterveld liet weten hiervoor geen geld te hebben. “Studenten in de provincie moeten vaak enorme reiskosten maken om bij hun opleiding te komen, de keuze voor een opleiding moet niet af hangen van de dikte van de portemonnee van de ouders” aldus SP-statenlid Sandra Beckerman. “Bovendien is het onbegrijpelijk dat 16 en 17-jarige HBO studenten wel recht hebben op een OV-kaart maar MBO-studenten niet."

Er was geen meerderheid voor het voorstel van de SP. is volgens Beckerman teleurstellend: ‘’Duizenden scholieren, ouders, schooldirecteuren stonden achter ons plan, We zijn al bijna 2 jaar aan het knokken en nog steeds worden we nauwelijks gehoord’’ zegt Beckerman. Provinciale Staten ging wel akkoord met een voorstel om MBO-ers met ouders met een minimuminkomen te steunen. ‘’Een stapje in de goede richting, zegt Beckerman. ‘’Het bedrag wat hier waarschijnlijk voor word uitgetrokken is echter zo minimaal dat er nauwelijks mensen geholpen kunnen worden."

SP blijft in actie voor minderjarige MBO’ers