Nieuwbouw Sociale Dienst: SP kiest voor de goedkopere optie

4 december 2008

Nieuwbouw Sociale Dienst: SP kiest voor de goedkopere optie

Bij de nieuwbouwplannen voor de Sociale Dienst hoor je steeds opnieuw de roep om meer, veel meer, onderzoek. Onzinnig volgens de SP. Op de agenda van Werk en Inkomen stond de nieuwbouw voor de Sociale Dienst op de agenda. Het College wil verder en heeft gekozen voor nieuwbouw op het Europapark, maar een aantal fracties zegt nog steeds te twijfelen. Na een verhit debat kreeg wethouder Verschuren uiteindelijk toestemming van de meerderheid om te beginnen met de Europese aanbesteding voor de architectenkeuze. Als er maar geen onomkeerbare stappen genomen zouden worden, want de gemeenteraad is er nog niet uit.

Agnes SchlebuschHet lijkt erop dat sommige fracties de hele zaak het liefst zo lang mogelijk voor zich uit willen schuiven. Blijkbaar willen ze er hun vingers niet aan branden. Er liggen al meerdere rapporten, onderzoeken en tegenonderzoeken en al die onderzoeken wijzen uit dat her- of nieuwbouw van de Sociale Dienst op de huidige locatie vele miljoenen duurder en ingewikkelder wordt. Maar iedereen lijkt zich vast te willen klampen aan de Eendrachtskade, omdat dat dichter bij de binnenstad is (900 meter). Dat mag blijkbaar wel wat extra miljoenen kosten. Dus vroeg de PvdA om nóg een onderzoek, met nóg meer doorberekeningen en nóg meer op een rij en dan - misschien - was keuze mogelijk. Helemaal bont maakte de Christen Unie het die bij monde van mevrouw Jongman vroeg of we de keuze niet konden overlaten aan één of meerdere deskundigen. Het was tenslotte zo complex.

Volgens Agnes Schlebusch van de SP-fractie vergeten sommige partijen waarvoor ze door hun kiezers ingehuurd zijn: keuzes maken die goed zijn voor de stad. ‘Er zijn net zoveel meningen als deskundigen, onze taak is een goede afweging te maken.’ Voor de SP is de weging in het voordeel van nieuwbouw op het Europark uitgevallen. Volgens Agnes Schlebusch vele malen sneller, goedkoper en minder risicovol. Zo zal, als de Sociale Dienst op de Eendrachtskade blijft, er in elk geval twee keer verhuisd moeten worden. Tijdens de herbouw moet tijdelijke huisvesting gezocht worden. Dat zal op meerdere locaties moeten, want er is geen plek voorhanden voor de hele club. Bij terugkomst op de Eendrachtskade staat er dan een duur gebouw dat nog steeds niet ideaal is en moeilijk bereikbaar voor verkeer.

Dossier Werk en Inkomen
Dossier van Schlebusch