SP: 'laat de graaiers de crisis betalen'

9 december 2008

SP: 'laat de graaiers de crisis betalen'

De Groningse SP afdeling voerde dinsdagochtend actie om haar alternatieven voor het oplossen van de kredietcrisis duidelijk te maken. De oorzaken en de problemen van de kredietcrisis liggen niet enkel aan de overkant van de oceaan. Ook hier schoot toezicht tekort en kwamen extreme bonussen voor enkel gericht op winst op de korte termijn.

SP voorzitter Sandra Beckerman: De SP heeft een 30 punten plan gepresenteerd om de financiƫle sector te hervormen. De partij is bang dat de crisis wordt afgewenteld op mensen die er niets aan kunnen doen. "Het behouden van werkgelegenheid, sociale zekerheid en goede sociale woningbouw is juist nu extra belangrijk aldus Beckerman." "De SP wil dat diegenen die de afgelopen jaren door graaien deze crisis veroorzaakt hebben opdraaien voor de gevolgen."

Om dit duidelijk te maken richtte de SP vandaag een 'wall of shame' op tussen beide markten waarop duidelijk werd gemaakt wat topverdieners de afgelopen jaren verdienden en wat er van de bedrijven waar ze werkten terecht is gekomen. Met de actie roept de SP op voor een openbare avond over de kredietcrisis met Tiny Kox, de voorzitter van de SP fractie in de Eerste Kamer. De avond is donderdagavond 11 december om 20:00 en vindt plaats op het SP afdelingspand, Nieuwe Boteringestraat 74.

Afdelingsvoorzitter Sandra Beckerman op Oog TV

Meer foto's van de actie op Hyves
Donderdag 11 december: Tiny Kox over de kredietcrisis
Dossier Kredietcrisis