De thuiszorg gaat door!

19 februari 2009

De thuiszorg gaat door!

Na weken van onzekerheid voor de cliënten en medewerkers van Thuiszorg Groningen is er nu eindelijk meer duidelijkheid. Thuiszorg Groningen is gered van een faillissement en maakt een doorstart als nieuwe stichting. De cliënten en medewerkers van Thuiszorg Groningen gaan mee naar de nieuwe stichting. Het belangrijkste is dat de continuïteit van thuiszorg is gewaarborgd. Mensen die thuiszorg hebben behouden die thuiszorg.

Staatssecretaris Bussemaker zag onvoldoende heil in het redden van het noodlijdende moederconcern Meavita Nederland met collectieve middelen. Menzis en de Groningse gemeenten hebben echter voldoende vertrouwen dat het onderdeel Thuiszorg Groningen zelfstandig verder kan en willen een doorstart daarom mogelijk maken. De nieuwe stichting gaat verder met de reorganisatieplannen die er al waren. In de nieuwe opzet wordt de thuiszorg kleinschaliger, dus op wijk- en buurtniveau, georganiseerd.

Ria Rademaker: "Wat de SP betreft is het failliet van de marktwerking aangetoond."

SP-raadslid Ria Rademaker: “Wij zijn blij dat de mensen hun vertrouwde thuiszorg kunnen houden en de banen voor het grootste deel van de medewerkers worden behouden. Daarnaast zijn we een grote voorstander van de kleinschalige thuiszorg op buurt- en wijkniveau. Het is wel heel wrang om vandaag ook in de media te lezen dat een van de bestuursleden van Meavita vorig jaar bij zijn vertrek een ‘gouden handdruk’ kreeg van bijna 470.000 euro. Echt bespottelijk. Vooral als je bedenkt dat de verzorgenden zich tot op de minuut moeten verantwoorden over hun werkzaamheden. Ze rennen zich de benen onder hun lijf vandaan om hun cliënten goede zorg te geven en iemand die een bedrijf in een financiële crisis achterlaat daarvoor wordt beloond met ettelijke tonnen. Dat geld hoort naar de zorg te gaan.”

Thuiszorg Groningen maakte onderdeel uit van Meavita, dat door wanbeleid aan de afgrond van een faillissement staat. De oorzaak van de rampzalige situatie bij Meavita is het doorgeschoten marktdenken: het waanidee dat alles beter wordt als je het aan de commercie over laat. Meavita bewijst het tegendeel. Dat bedrijf groeide en groeide, en werd steeds commerciëler. De financiën bleken een puinhoop en de beloofde efficiency is niet gehaald. Wel zijn de bonussen van de bestuurders de pan uit gerezen.

De mensen die de thuiszorg krijgen of geven zijn de dupe van dit falende beleid. Wij vinden dat compleet de verkeerde weg. De SP vindt dat de zorg centraal moet staan, niet de winst. En dat kan alleen als die zorg uit handen blijft van het marktdenken. Wat de SP betreft is het failliet van de marktwerking aangetoond.

Thuiszorg gaat Stadjers aan het hart
Medewerkers Thuiszorg Groningen komen in opstand
Week van de wethouder: Thuiszorg in de knel
Dossier Zorg