"Ouderen moeten prettig kunnen blijven wonen"

17 december 2009

"Ouderen moeten prettig kunnen blijven wonen"

Ouderen willen graag zo lang mogelijk in hun eigen wijk en woning blijven wonen. Maar: het lukt niet altijd om de woning met aanpassingen geschikt te maken en dat leidt tot minder optimale woonsituaties. Ouderen die in zo’n woning wonen moeten een aantrekkelijke alternatieve woning aangeboden krijgen. Dat voorstel deed de SP gisteren in de gemeenteraad.

Rosita van Gijlswijk: “Voor deze mensen en voor de doorstroming op de woningmarkt zou het goed zijn als deze mensen zouden verhuizen naar een zelfstandige woning die wél geschikt is."

SP-raadslid Rosita van Gijlswijk: “Het is goed dat de gemeente in samenwerking met zorginstellingen en corporaties kleinschalig wonen voor ouderen mogelijk maakt. Maar sommige ouderen wonen in een voor hen ongeschikte woning. Zij moeten een aantrekkelijk alternatief aangeboden krijgen.”

Veel ouderen wonen nog in de eengezinswoning wonen waar ze jaren geleden zijn komen wonen. Van Gijlswijk: “Voor deze mensen en voor de doorstroming op de woningmarkt zou het goed zijn als deze mensen zouden verhuizen naar een zelfstandige woning die wél geschikt is. Die woningen zijn er voldoende. Daartoe moeten we deze mensen verleiden, verleiden om vrijwillig te verhuizen naar een kleinere en geschiktere woning. Als eerste moeten deze ouderen een goede verhuiskostenvergoeding krijgen. Ook moeten zij extra wachtpunten krijgen." De motie die de SP indiende werd woensdag door een meerderheid van de gemeenteraad gesteund.

Dossier Wonen
Dossier Zorg