Verkiezingsprogramma online: 'Links aanhouden'

19 december 2009

Verkiezingsprogramma online: 'Links aanhouden'

SP-lijsttrekker Jannie Visscher concludeert dat het een goede stap is geweest dat de SP vier jaar geleden deelnam aan het college. ‘De afgelopen jaren hebben we grote stappen vooruit gezet’ zegt zij in het voorwoord van het verkiezingsprogramma van de SP. De definitieve versie van het verkiezingsprogramma staat sinds vandaag online. Daarin kiest de SP nadrukkelijk voor solidariteit. 'Wij willen bewijzen dat Groningen ook in tijden van crisis zijn sociale glans kan behouden en versterken.'

Visscher: ‘Groningen heeft de afgelopen jaren opvallend veel prijzen gewonnen en springt er vaak positief uit als gemeenten met elkaar vergeleken worden. Natuurlijk kan en moet er nog veel verbeteren, maar door linksaf te slaan zijn we op de goede weg gekomen. Nu gaat het erom die richting vast te houden en verder vooruit te gaan.’

In haar verkiezingsprogramma kiest de SP nadrukkelijk voor solidariteit. ‘De komende jaren worden moeilijk. Het kabinet heeft vele miljarden in de economie gepompt, en gaat enorm bezuinigen om de boekhouding weer sluitend te krijgen. De gemeentefinanciën en de voorzieningen voor gewone mensen zullen hard getroffen worden. In situatie is het besturen van de stad een lastige uitdaging. Maar wij nemen hem graag aan. Wij willen bewijzen dat Groningen ook in tijden van crisis zijn sociale glans kan behouden en versterken’ aldus Visscher in het voorwoord.

Belangrijk is de volkshuisvesting. De SP kiest ervoor sloopplannen in de ijskast te zetten, in ieder geval tot zeker is dat er de komende jaren voldoende nieuw gebouwd wordt. Verouderde huurwoningen moeten volgens de SP worden gerenoveerd. De nieuwbouw in de stad moet voor minstens een derde deel bestaan uit betaalbare woningen. Er moeten de komende jaren vooral meer betaalbare huurwoningen voor gezinnen gebouwd worden.

Verder staan duurzaamheid, de zorg en kleinschalige voorzieningen dicht bij huis centraal. Ook vind de SP dat de gemeente vertrouwen moet geven aan mensen. Volgens de SP zijn die vaak zelf uitstekend in staat om beslissingen over hun eigen buurt te nemen. Beleid moet niet vóór, maar samen mét de betrokkenen gemaakt worden. Maar een overheid die zijn werk goed doet, mag de mensen volgens de SP ook aanspreken op hun verantwoordelijkheid. ‘Alleen samen brengen we een samenleving tot stand waarin iederéén meetelt.’

Lees het verkiezingsprogramma hier.

Het verkiezingsprogramma
Alles over de verkiezingen