Betaald parkeren: voet tussen de deur is niet gewenst

28 januari 2010

Betaald parkeren: voet tussen de deur is niet gewenst

Gisteren besloot de gemeenteraad over het parkeerbeleid van de komende tien jaar. De SP was in grote lijnen tevreden over de parkeernota. Minder auto’s in de binnenstad en betaald parkeren wordt niet aan de wijken opgelegd.

De discussie over deze parkeernota begon in oktober 2008. Toen was het wethouder Dekker die de indruk wekte betaald parkeren eenzijdig te willen opleggen aan de wijken. Daar was de SP toen niet over te spreken. Fractievoorzitter Eelco Eikenaar: “Wij hebben toen meteen gezegd dat niet te zullen accepteren. Ook voor parkeren geldt: vertrouwen in de buurt. De toon is gelukkig veranderd. Betaald parkeren wordt alleen ingevoerd als een buurt het wil.”

Wel gaat het college de buurt actief opzoeken. Eikenaar: “Prima wat de SP betreft. Er is echter wel een maar. Het mag geen opdringerig zendingswerk worden. De methode voet tussen de deur is niet gewenst. Wat de SP betreft is uitgangspunt: alleen wanneer de meerderheid van de wijk voor is wordt betaald parkeren ingevoerd.”

Over de plannen die het college van Burgemeester en Wethouders heeft met het centrum is de SP zeer tevreden. Eikenaar: “Een parkeergarage aan de Noordwand komt er niet. Wij denken dat ons stadscentrum daar baat bij heeft. Zo min mogelijk auto’s de stad in. Het is juist hierdoor dat onze stad zo aantrekkelijk is. Dat is goed voor de Stad en de Stadjers en niet in de laatste plaats voor de ondernemers.” Er wordt ervoor gekozen om parkeren zoveel mogelijk aan de rand van de stad te organiseren. De P&R in Haren blijkt een groot succes. Eikenaar: “Hier op voort bouwen is verstandig. Zo komen de auto’s niet massaal de stad in.”

Met de voorstellen in de Parkeernota blijft Groningen ook in de toekomst een echte fietsstad. Er komen de komende jaren 2.100 plekken in fietsenstalling bij. Wat Eikenaar betreft worden die allemaal gratis: “Dat voorkomt fietsparkeren op straat en stimuleert mensen te gaan fietsen. Dat is weer goed voor het milieu en het is gezond. En last but not least: de automobilist heeft er ook baat bij. Die komt minder andere auto’s tegen.”

Dossier Verkeer
Dossier van Eelco Eikenaar
Opinie: SP vraagt ook bij het parkeerbeleid in de stad: Vertrouwen in de buurt