SP start meldweek zorg

9 januari 2010

SP start meldweek zorg

De SP-afdeling Groningen start maandag 11 januari een meldweek waar mensen hun ervaringen met de zorg telefonisch kunnen melden. Groninger Eerste Kamerlid en oud-hoogleraar Zorgmanagement Sineke ten Horn zal de meldweek openen door een grote rode telefoon aan te sluiten.

De SP wil met de meldweek een goed beeld krijgen van de huidige staat van de zorg in Groningen. Sineke ten Horn: ‘Goede zorgvoorzieningen waarbij niet het geld, maar de aandacht voor de zorgvrager centraal staan vindt iedereen belangrijk. Toch wordt keer op keer bezuinigd op de zorg en wordt steeds meer overgelaten aan de vrije markt. Wij willen nu graag horen hoe de mensen dat ervaren.’

De SP verzet zich al jaren tegen de vermarkting van de zorg en krijgt landelijk tal van berichten binnen over falende marktwerking in de zorg. ‘De vermarkting in de zorg heeft geleid tot een aantal negatieve effecten. Zo is de controle-, indicatie- en certificatiekgekte enorm toegenomen en soms ook de werkdruk voor medewerkers in de zorg. Het is de kunst goede zorg met aandacht voor de mens te blijven geven’, aldus Ten Horn.

Zowel patiënten als werkers in de zorg worden gevraagd hun ervaringen door te geven. Dat kan van maandag 11 tot en met vrijdag 15 januari tussen twee en vier uur en zeven en negen uur, door te bellen naar 050-3119050. Daarnaast kunnen mensen op groningen.sp.nl/meldpuntzorg een enquêteformulier invullen.

groningen.sp.nl/meldpuntzorg
Dossier Zorg