SP wil af van aanbestedingen in het OV

19 januari 2010

SP wil af van aanbestedingen in het OV

Wat de SP betreft moet de stad Groningen het voortouw nemen in het afschaffen van de marktwerking in het Openbaar Vervoer. De raadscommissie spreekt woensdag over de notitie waarin de SP hiervoor pleit. ‘Privatiseringen hebben het Openbaar Vervoer weinig goeds gebracht’ zegt de SP. ‘De prijs wordt betaald door de reizigers en het personeel van de vervoersbedrijven.’

Europese regels bieden volgens de SP de mogelijkheid om onder de aanbestedingen uit te komen. Eelco Eikenaar, fractievoorzitter van de SP in de gemeenteraad: ‘Den Haag zei eerst dat privatisering moest van Europa. Daar is men nu op teruggekomen: ook het Rijk erkent nu dat overheidsbedrijven ook openbaar vervoer mogen organiseren. Maar daar wordt meteen bij gezegd dat dat alleen geldt voor enkele stadsregio’s in het westen van het land. Dat moeten we niet accepteren. De Europese regels maken geen onderscheid tussen Groningen en Amsterdam.’ SP wil dat het college zich sterk maakt voor de mogelijkheid om ook hier het openbaar vervoer in overheidshanden te houden. Eikenaar. ‘Gebruik de zes jaar dat Qbuzz het busvervoer verzorgd om de strijd hierover te winnen, zodat we daarna weer een eigen regionaal vervoersbedrijf kunnen oprichten. Of misschien wel eerder, als de tram daadwerkelijk in Groningen gaat rijden.’

Er zijn volgens Eikenaar goede redenen om van de aanbesteding van het Openbaar Vervoer af te willen: “Voorstanders van de marktwerking schermen met het argument dat concurrentie hogere kwaliteit en lagere kosten voor de gebruikers brengt. Het tegendeel is waar. Voorbeeld is de overgang van Arriva naar QBuzz. Al bij de inschrijving werd duidelijk dat geen enkel vervoersbedrijf een offerte kon of wilde uitbrengen op of onder het bedrag dat het OV-bureau had vastgesteld. De ontbrekende miljoenen moesten alsnog door de overheid worden bijgelegd.”

Ook de verspilling door aanbestedingen is groot. Eikenaar: “Bij een aanbesteding komt heel veel kijken, en dat betekent heel veel dure uren van ambtenaren en adviseurs. Gebouwen van Arriva blijven ongebruikt achter omdat Qbuzz ze niet mag gebruiken.” Maar het belangrijkste argument tegen de marktwerking is de onzekerheid die het brengt voor personeel en reizigers. Als voorbeeld noemt Eikenaar het onderhoud: “Dat wordt door QBuzz uitbesteed waardoor het overbodig geworden technische personeel wordt ontslagen.”

Lees de notitie 'Aanbesteden in het Openbaar Vervoer'
Dossier Openbaar Vervoer