Jannie Visscher: ‘politiek leiders CDA en PvdA hebben gefaald’

20 februari 2010

Jannie Visscher: ‘politiek leiders CDA en PvdA hebben gefaald’

In een verklaring die de SP vandaag aan voorbijgangers op de Grote Markt uitdeelt, hekelt SP-lijsttrekker Jannie Visscher het optreden van de politiek leiders Bos en Balkenende van CDA en PvdA.

Volgens Visscher is het kabinet gevallen doordat de politiek leiders van CDA en PvdA geen leiding gegeven hebben. ‘Over Nederland en Uruzgan zijn alle aspecten al lang bekend. Politiek leiders die bij zo’n overzichtelijke kwestie de boel niet bij elkaar kunnen houden, hebben heel erg gefaald.’

PvdA-leider Bos zou zich volgens Visscher op zijn positie moeten beraden.

Visscher vindt dat de rol van Balkenende nu definitief is uitgespeeld. ‘Ik hoop echt dat het CDA nu ook beseft dat hij in de verste verte de leider niet is, die Nederland nodig heeft.’ Ook PvdA-leider Bos zou zich volgens Visscher op zijn positie moeten beraden. ‘Hij heeft gelijk om vast te houden aan het besluit dat de Nederlandse militairen Uruzgan dit jaar verlaten. Maar het openlijke geruzie is beschamend en met enige regie had Uruzgan niet tot instorting van het kabinet geleid.’

De nieuwe landelijke verkiezingen zijn volgens de Groningse SP-lijsttrekker ‘verschrikkelijk belangrijk’. ‘Als nasleep van de crisis komen er enorme bezuinigingen aan, en we staan voor de vraag wat we moeten veranderen om nieuwe crises te voorkomen. Dat zijn twee discussies waarvan de uitkomsten bepalend zijn voor de toekomst van ons land. PvdA en CDA zullen hun scheiding niet in drie maanden kunnen bijleggen. En dat betekent bij een stembusuitslag die een rechtse meerderheid oplevert, een reële kans op een kabinet met VVD, CDA en PVV. Dan vrees ik dat de Nederlandse samenleving een stuk harder wordt: dat de economische machten vrij spel krijgen en bevolkingsgroepen tegen elkaar uitgespeeld worden. Dat móeten we voorkomen!’

In het slot van haar verklaring roept Visscher de kiezers op ook al op 3 maart aan te geven dat ze kiezen voor een samenleving waarin de gelijkwaardigheid van mensen vanzelfsprekend is, en waarin de solidariteit gewaarborgd is. ‘Door SP te stemmen.’

Bekijk het videodagboek van Jannie over de val van het kabinet: