PvdA, VVD, CDA en D66 laten Groninger politie-agenten in de kou staan

4 februari 2010

PvdA, VVD, CDA en D66 laten Groninger politie-agenten in de kou staan

Gisteravond debatteerde de raadscommissie Veiligheid over de situatie bij de Groninger politie naar aanleiding van het SP-onderzoek “De agent aan het woord”. SP-raadslid Rosita van Gijlswijk kan over het debat maar één conclusie trekken. “Groninger politie-agenten hoeven niet te rekenen op steun van PvdA, VVD, CDA en D66. Op mijn voorstel om gezamenlijk op te trekken richting Den Haag om de voorgenomen forse bezuinigingen op de politie van tafel te krijgen wilden de partijen niet ingaan."

Rosita van Gijlswijk kan over het debat maar één conclusie trekken. “Groninger politie-agenten hoeven niet te rekenen op steun van PvdA, VVD, CDA en D66."

Volgens Van Gijlswijk maakte vooral de VVD het bont. “VVD-raadslid Van Keulen leek niet te zijn voorbereid op het debat – zoals wel vaker gebeurd. Hij wilde niet over ons rapport discussiëren en wilde de klachten van de Groninger agenten niet serieus nemen. Hij riep de burgemeester op kort en bondig te antwoorden onder het mom van ‘daar gaan wij niet over’, zodat de raadsleden snel naar huis konden gaan. Erg jammer, want landelijk heeft de VVD een eigen meldpunt over de bezuinigingen op de politie. De landelijke VVD neemt de gevolgen van de forse landelijke bezuinigingen dus wel serieus. Onbegrijpelijk dat Van Keulen het niets interesseert hoe het bij het Groningse korps gaat en wat de gevolgen van de bezuinigingen zijn”, aldus Van Gijlswijk.

Andere raadsfracties gaven aan elke klacht en elk signaal serieus te nemen. De PvdA deed een poging om het niet over de échte problemen van agenten te hebben. Van Gijlswijk: “PvdA-woordvoerder Telgt trok de representativiteit van ons onderzoek in twijfel. Dat mag best, maar dan moet je dat niet afdoen met het excuus dat je de vragen en de antwoorden mist. Telgt kan een voorbeeld nemen aan GroenLinks-raadslid Drewes de Haan, die had zijn huiswerk keurig gedaan. Wat mij nog het meest verbaast is dat de PvdA helemaal geen standpunt heeft over de bezuinigingen op de politie. Dat komt natuurlijk doordat hun partijgenoot minister Ter Horst de enige in Nederland is, die er van overtuigd is dat de bezuinigingen niet ten koste gaan van het blauw op straat. Burgemeesters, korpschefs en vooral de agenten zelf weten dat die bezuinigingen niet samen gaan met meer blauw op straat”.

Tevreden is de SP over de beantwoording van de meeste vragen van de burgemeester en de korpsleiding. “Hoewel ik op mijn vraag waarom korpschef Dros een toelage ontvangt die bijna het dubbele van het gemiddelde van zestien korpschefs is, nog steeds geen antwoord heb gekregen”, aldus Van Gijlswijk.

Kritiek op het optreden van korpsbeheerder Rehwinkel is er ook.“Burgemeester Rehwinkel had zich beter niet hardop kunnen afvragen of politiemensen wel enquêtes mogen invullen. Ik vind dat echt een uitspraak die de kloof tussen de korpsleiding en de mensen op de werkvloer niet ten goede komt.”, aldus Van Gijlswijk.

Winst is dat de Groninger politiek nog eens heeft bevestigd dat de aanwezigheid van agenten in de buurten en wijken belangrijk is. De SP is ervan overtuigd dat kleinschalige politieposten de veiligheid in de buurt kunnen vergroten en dat het goed zou zijn als de politie in de toekomst spreekuren in de wijk gaat houden. Van Gijlswijk: “Dat voorstel zullen wij later dit jaar indienen als we het gemeentelijke veiligheidsbeleid bespreken”.

'Situatie Groningse politie alarmerend'
Woordvoering Rosita van Gijlswijk
Collegebrief inzake SP-onderzoek 'De agent aan het woord'
Vragen SP naar aanleiding van onderzoek 'De agent aan het woord'