SP en PvdA: geen subsidie meer voor organisaties die meer betalen dan Balkenendenorm

3 februari 2010

De fracties van SP en PvdA willen dat de gemeente Groningen in de subsidieverordening vastlegt dat organisaties waarmee ze een subsidierelatie aangaat geen salarissen uitbetaalt dat hoger ligt dan 181.000 euro per jaar, het salaris van minister-president Balkenende. Namens hun partijen hebben Rosita van Gijlswijk (SP) en Bert Oost (PvdA) hiervoor een initiatiefvoorstel ingediend.

"Wij vinden dat in de regel de salarissen in de publieke en semi-publieke sector de ‘Balkenendenorm’ niet te boven mogen gaan."

De raadsleden wijzen op de gang van zaken bij thuiszorgconcern Meavita, waaronder ook Thuiszorg Groningen viel, en dat exorbitante salarissen en vertrekpremies uitkeerde. ‘Met dit voorstel willen we bereiken dat dergelijke situaties zich niet meer voor zullen doen. Wij vinden dat in de regel de salarissen in de publieke en semi-publieke sector de ‘Balkenendenorm’ niet te boven mogen gaan. Bonussen en vertrekpremies moeten passen binnen bij wat normaal te doen gebruikelijk is en bijvoorbeeld worden vastgesteld aan de hand van de zogenaamde kantonrechterformule.’, aldus de raadsleden Oost en Van Gijlswijk.

SP en PvdA vragen de gemeenteraad in te stemmen met het uitgangspunt dat de Balkenendenorm gaat gelden bij alle nieuwe subsidierelaties. Bij aanbestedingen willen de partijen dat de verkrijgende partij een gedragscode ondertekent waarin zij bevestigt dat zij bij haar salarisbeleid de Balkenendenorm tot vaste leidraad zal nemen. Afwijking van de norm is wat betreft Oost en Van Gijlswijk alleen mogelijk bij een groot maatschappelijk belang.

Het initiatiefvoorstel zal op woensdag 17 februari door de Groninger gemeenteraad worden besproken.

Lees het voorstel
Dossier van Rosita van Gijlswijk