SP winnaar debat over sociale stad

18 februari 2010

SP winnaar debat over sociale stad

SP-lijsttrekker Jannie Visscher debatteerde dinsdag over de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO), de wet waaronder bijvoorbeeld de thuiszorg valt. Behalve de SP waren zeven andere partijen vertegenwoordigd. Visscher pleitte voor een sociale stad, juist nu er grote bezuinigingen op ons afkomen.

Het WMO-platform dat het debat organiseerde vindt dat het politieke debat in Groningen zich veel te eenzijdig richt op grote, fysieke projecten en het sociale aspect verwaarloost. Daarom was dit debat helemaal gewijd aan de sociale stad. Veel thema’s passeerden de revue: vrijwilligers, mantelzorgers, zorg voor mensen met een beperking en sociale binding in de buurt. Er werd heftig gediscussieerd over de marktwerking in de zorg: VVD, Stadspartij en D66 toonden zich hier een voorstander van. Maar vanuit de zaal en van Jannie Visscher van de SP kwam forse kritiek op de marktwerking.

Visscher: “Door de marktwerking heb je steeds meer concurrentie, onzekerheid door aanbestedingen, soms miljoenenverliezen of zelfs faillissementen. “Een ander nadeel is dat het in de zorgsteeds meer draait om managers in plaats van om de mensen die het eigenlijke werk doen. En niet te vergeten: steeds meer formulieren en papieren die moeten worden ingevuld. En dat gaat allemaal ten koste van de eigenlijke zorg.”

Hoogste prioriteit voor de SP is de komende jaren overeind houden wat we op sociaal en maatschappelijk gebied opgebouwd hebben. Dat werd door de zaal gewaardeerd want toen er aan het einde van de avond gestemd werd koos het merendeel van de aanwezigen voor de SP.

Alles over de verkiezingen