Schoolschoonmakers voeren actie met Sinterklaas

29 november 2011

Schoolschoonmakers voeren actie met Sinterklaas

Afgelopen weekend hebben de schoonmakers van de basisscholen in de stad weer actie gevoerd. De Openbaar OnderwijsGroep Groningen (O2G2) heeft het schoonmaakwerk puur op prijs aanbesteed waardoor de werkdruk volgens de schoonmakers te hoog is geworden en zij geven aan dat zij zo de scholen niet schoon kunnen krijgen. Gesteund door Sinterklaas gingen de schoonmakers bij O2G2 op bezoek, omdat de directie volgens Sinterklaas de afgelopen tijd stout is geweest. Eerder moesten de schoonmakers al actievoeren om een daling in loon van 25 procent tegen te gaan.

Ook de SP was bij de actie aanwezig. SP-raadslid Jimmy Dijk: "Overal in het land zien we dezelfde ontwikkelingen bij aanbestedingen. Thuiszorg, Openbaar Vervoer, Catering en de schoonmaak. Overal waar bij aanbestedingen puur naar de prijs wordt gekeken zijn de werknemers de klos". Ruim een jaar geleden voerden schoonmakers in het hele land al actie voor een beter CAO en respect. Die staking, die negen weken duurde, is wel de langste staking sinds 1933 genoemd.