Raadsbesluit maakt geen einde aan onzekerheid gesubsidieerde arbeid

1 december 2011

Raadsbesluit maakt geen einde aan onzekerheid gesubsidieerde arbeid

Met gemengde gevoelens kijkt raadslid Rosita van Gijlswijk terug op de discussie over de gesubsidieerde arbeid in Groningen die gisteren met een debat en stemming in de gemeenteraad (voorlopig) is afgesloten. 'In het oorspronkelijke voorstel zijn forse verbeteringen aangebracht, maar er blijft nog veel onzekerheid over.'

Waar gaat het precies om? Van Gijlswijk: 'Groningen heeft momenteel zo'n 500 vaste gesubsidieerde banen. Daarin doen mensen nuttig werk en krijgen ze een loon dat iets hoger is dan het minimum. De regering kort enorm op het geld dat gemeenten krijgen om mensen aan het werk te helpen en daardoor moet er ook in de gesubsidieerde banen gesneden worden. De vraag is: hoe doe je dat op een menselijke en sociale manier?'

En dat zat niet in het collegevoorstel van begin dit jaar?
'Nee. Daarin zouden alle banen hoe dan ook verdwijnen, uiterlijk op 1 januari 2015. En dat zou voor veel mensen betekenen dat ze werkloos thuis zouden komen te zitten. Dat kan niet, vinden wij. De gemeente heeft een verantwoordelijkheid voor deze mensen die vaak al heel lang hun baan hebben en die weinig kans maken op regulier werk.'

En nu?
'Tweehonderd banen blijven voorlopig in stand: de raad heeft het college de opdracht gegeven het komend jaar met werkgevers te overleggen hoe deze 200 banen uiterlijk in 2015 omgezet kunnen worden in structurele banen. En als mensen door de maatregelen hun baan verliezen, gaat de gemeente op alle mogelijke manieren proberen hen weer aan het werk te helpen.

Wat gaat dat precies inhouden?
'Dat is nog niet duidelijk, en dat maakt dat ik er niet blij ben met het besluit. Er is onzekerheid over de lange termijn van de 200 banen en er is onzekerheid over het nieuwe werk voor de mensen die ontslagen worden. Dat is heel jammer.'

Toch heeft de SP-fractie met het voorstel ingestemd...
'Inderdaad. Het was duidelijk dat er met de andere collegepartijen geen overeenstemming kon komen op deze twee punten. Wat er nu ligt, is een compromis dat de deur voor een sociale oplossing in ieder geval open zet. Daar hebben we mee ingestemd omdat er op dit moment niets méér te halen was.'

Je had ook tegen kunnen stemmen....
'En dan? Dan was het oude voorstel weer van stal gehaald en aangenomen met de steun van de rechtse partijen. En dan hadden wij niets anders kunnen doen dan uit het college stappen. Dat zou de stad beslist niet socialer maken. Integendeel.'

Hoe gaat het nu verder?
'De discussie komt terug. Volgend jaar als het gaat om de toekomst van de 200 banen, en eerder al als mensen ontslagen dreigen te worden. Dan zal duidelijk worden wat het maatwerk van het college inhoudt. En dan zullen we onverkort vasthouden aan onze eis dat de mensen in de vaste gesubsidieerde banen niet noodgedwongen thuis komen te zitten.'

En als het college jullie dan onvoldoende tegemoetkomt?
'Dat zien we dan wel. Ik denk dat het de wethouder de afgelopen maanden heel duidelijk is geworden dat het ons op dit punt menens is, en dat ze daar genoeg rekening mee zal houden.'