Begroting zonder tram 'bittere noodzaak'

19 november 2012

Begroting zonder tram 'bittere noodzaak'

Met de begroting zonder de tram is een basis gelegd om toekomstige tegenvallers op te vangen. Dat betoogde SP-fractievoorzitter Eelco Eikenaar woensdag bij de behandeling van de begroting. Daardoor heeft de stad weer een beetje lucht, maar meer dan dat is het niet want door de keiharde bezuinigingen van kabinet Rutte II gaat de stad een zware tijd tegemoet.

Volgens Eikenaar is de beslissing om de tram niet door te laten gaan bittere noodzaak: ' Dat besluit hebben wij niet lichtvaardig genomen. Wij wilden geen hypotheek op de toekomst. Zouden we zijn doorgegaan dan zouden wij het geld dat we voor de regiotram nodig hadden keihard hebben vastgeklonken. Dan was alle speling die we nodig hebben om toekomstige tegenvallers op te vangen weg. En er komen nogal wat financiƫle problemen op ons af.'

De tegenvallers tellen op tot 43 miljoen euro per jaar. De lijst lijkt onuitputtelijk: rijksbezuinigingen, tegenvallers bij woningbouwprojecten zoals Meerstad, slecht lopende bedrijventerreinen, een vastgoedbedrijf dat failliet gaat, een kabinet dat de gemeente nieuwe zorgtaken geeft maar dat meteen gepaard laat gaan met een drastische korting en de sociale werkplaats wordt door het kabinet praktisch ontmanteld. Het wordt volgens Eikenaar nog een hele tour de stad sociaal te houden: 'Dat zal geen makkelijke strijd worden, maar waag het niet om hem te verliezen. Zeg ik tegen het college maar ook tegen mezelf. Dat kunnen we ons simpelweg niet permitteren.'

Om duidelijk te krijgen wat de kabinetsplannen voor een gevolgen hebben voor de zorg in onze stad diende de SP een motie in. Eikenaar: 'Weten wat de gevolgen zijn is natuurlijk heel nuttig maar onvoldoende, daarom geven wij het college ook meteen de opdracht mee duidelijk te maken hoe zij de gevolgen zo goed en sociaal mogelijk gaat opvangen.' De motie werd gesteund door de gemeenteraad. Verder gaat het college een alternatief ontwikkelen voor de de vergoeding voor uitkeringsgerechtigde vrijwilligers. De regeling die in de stad bestaat wordt verboden door het rijk. De SP dwong per motie een alternatief af.