Opinie: Huurakkoord funest voor Groningen

19 februari 2013

Opinie: Huurakkoord funest voor Groningen

Dit artikel verscheen maandag 18 februari 2013 in het Dagblad van het Noorden.

Door fractievoorzitter Jimmy Dijk.

D66, ChristenUnie en SGP hebben het kabinet van VVD en PvdA gered door in te stemmen met de iets aangepaste plannen voor woningmarkt. Al die partijen juichen nu over een geweldig akkoord. Ten onrechte.

De huren gaan iets minder omhoog voor wie meer verdient en de woningcorporaties hoeven iets minder aan heffing te betalen. Mooi. Maar wat blijft, is de schrijnende ongelijkheid dat huurders miljarden extra moeten betalen, terwijl de verlaging van de hypotheekrenteaftrek meteen volledig teruggegeven wordt via lagere belasting voor de hoge inkomens.

Wat ook blijft, is de onmogelijkheid voor de woningstichtingen om nog te investeren. En dat gaan we in Groningen merken: door de broodnodige plannen voor jongerenhuisvesting is al een streep gezet. Het bouwen van betaalbare huurwoningen in Meerstad is van de baan. Plannen voor renovatie, bijvoorbeeld in de Wijert, worden op zijn best op de lange baan geschoven. In het Lokaal Akkoord is afgesproken dat minstens 3500 huurwoningen een stuk energiezuiniger gemaakt worden. Vergeet het maar.

De leefbaarheid in de Groningse wijken is de afgelopen jaren duidelijk verbeterd, blijkt uit allerlei metingen. Onder andere dankzij het geld dat gemeente en corporaties daarin gestoken hebben. In 2014 moeten nieuwe afspraken gemaakt worden over het voortzetten ervan. Maar daar is geen geld voor. De gemeente moet enorm bezuinigen en de woningstichtingen zullen alle zeilen moeten bijzetten om niet failliet te gaan. En dus zal het met de leefbaarheid weer achteruit gaan.

Wat ook blijft na het woningakkoord, zijn de 'gluurverhogingen' zoals de Woonbond ze noemt: huurverhogingen die afhangen van je inkomen. Dat betekent een enorme hoop bureaucratie en verhuurders die in je inkomensgegevens gaan spitten. En waarom? Om de rijkere huurders weg te jagen uit de volkswijken. Terwijl gemengde wijken: jong en oud, hoger en lager opgeleid juist heel goed zijn voor het sociale klimaat.

Wat er in Den Haag is gebeurd, is het uitvoeren van de VVD-agenda waarin koopwoningen heilig zijn en de sociale huursector tot een minimum teruggebracht moet worden. Diep tragisch dat een partij als de PvdA, met haar wortels in de strijd voor goede huisvesting voor iederéén, daarin volledig in is meegegaan.

Jimmy Dijk
SP-fractievoorzitter Groningen