Thema-avond: Het einde van de sociale volkshuisvesting?

2 februari 2013

Thema-avond: Het einde van de sociale volkshuisvesting?

Afgelopen vrijdagavond ging een coördinator van de Woonbond op het SP-kantoor het gesprek aan met een directeur van woningbouwcorporatie Nijestee. Beiden waren te gast op de maandelijkse thema-avond van de SP Groningen. Met elkaar en de aanwezige SP-leden gingen ze in gesprek over de sociale woningenbouw, de plannen van het kabinet en de gevolgen daarvan. Hun centrale boodschap: de verhuurdersheffing is verkapte inkomenspolitiek over de ruggen van de huurders.

Onder leiding van Peter Verschuren vertelden Woonbond coördinator Sylvo Gaastra en Nijestee’s directeur Woondiensten Gaaike Euwema over de problemen die zij in hun werk tegenkomen door de geplande bezuinigingen van de PvdA en VVD. Euwema legde uit wat er hierdoor vooral allemaal niet meer gaat gebeuren met alle eerdere mooie toekomstplannen. Gaastra riep op tot actie en brede mobilisatie. Tussendoor kon het publiek genieten van de mooie liedjes van troubadour Otto.

De aanwezige SP-leden kwamen tot de conclusie dat er een breed gedragen verzet moet komen: huurders en verhuurders moeten samen een eensgezind tegengeluid laten horen richting Den Haag. De Woonbond organiseert 1 maart een noorderlijke- en 12 maart een landelijke manifestatie. Bovendien zijn zij een online petitie (huuralarm.petities.nl) begonnen. Meer informatie over de ontwikkelingen rond de verhuurdersheffing kunt u vinden op de website van de SP en SP Groningen.

De SP Groningen organiseert iedere eerste vrijdag van de maand een thema-avond. De avond over wonen was na een avond over veiligheid in de buurt de derde thema-avond. De volgende thema avond vindt plaats op vrijdag 1 maart. Deze avond zal geheel in het teken staan van het basisonderwijs.