"Gronings bod goed alternatief voor verhuurdersheffing"

13 maart 2013

"Gronings bod goed alternatief voor verhuurdersheffing"

Volgens de SP-fractie is het zogenaamde "Gronings bod" van de gemeente Groningen en de woningbouwcorporaties, een goed alternatief voor de verhuurdersheffing die dit kabinet van VVD en PvdA wil doorvoeren. Op deze manier kunnen woningbouwcorporaties blijven investeren in woningbouw en renovatie, terwijl het meer geld oplevert voor de staatskas.

Afgelopen weken voerde de SP in Groningen al meerdere malen actie tegen de desastreuze plannen die in het huurakkoord zijn afgesproken. De SP pleitte eerder ook al voor meer investeren in woningbouw in plaats van een verhuurdersheffing van 1,75 miljard. "Schrap die boete voor corporaties die bereid zijn te bouwen en mensen aan het werk helpen. Dat levert zoveel BTW op dat het niks hoeft te kosten. Sterker nog, je hoeft mensen in de bouw geen WW of bijstand te betalen, dus is het vermoedelijk nog goedkoper ook." aldus Emile Roemer.

De SP hoopt dat het "Gronings bod" serieus genomen wordt en dat de VVD en PvdA ook inzien dat dit alternatief beter is dan de botte bijl van bezuinigen door middel van de verhuurdersheffing.