SP presenteert voorstel om arbeidsgehandicapten in gemeentelijke dienst te nemen

3 april 2013

De SP-fractie heeft een voorstel aan de gemeenteraad gepresenteerd om arbeidsgehandicapten in gemeentelijke dienst te nemen. De partij reageert hiermee op een al langer bestaande politieke wens van meerdere raadsfracties en loopt alvast vooruit op de aanstaande landelijke quotumregeling.

SP-raadslid Rosita van Gijlswijk licht toe: “Al twee jaar spreken de SP, de PvdA, de Stadspartij en de Partij voor de Dieren de wethouder van personeel aan op het ontbreken van doelgroepenpersoneelsbeleid voor arbeidsgehandicapten. Het college is van mening dat het gaat om discriminerende gegevens die het college niet wil en mag registreren. Dat is klinkklare onzin, want een voorkeursbeleid is toegestaan voor vrouwen, etnische minderheden én mensen met een handicap of chronische ziekte. Daarom komen wij nu met dit initiatiefvoorstel”.

De Rijksoverheid wil vanaf 1 januari 2015 een quotumregeling invoeren: werkgevers met meer dan 25 werknemers worden dan verplicht om minimaal 5 procent arbeidsgehandicapten in dienst te hebben. Voor de gemeente Groningen gaat het dan om 153,5 fulltime-eenheden (fte) voor arbeidsgehandicapten. Voldoet de gemeente niet aan dat aantal, dan krijgt ze een boete. “Wij hebben uitgerekend dat die boete kan oplopen tot 767.500 euro. Het zou zonde zijn om dat geld aan boetes te besteden, beter zou zijn om het geld te gebruiken voor het in dienst nemen van arbeidsgehandicapten”, aldus Van Gijlswijk.

De SP-fractie wil onder andere dat de gemeente onderzoekt hoeveel arbeidsgehandicapten ze nu al in dienst heeft, dat ze mensen inschakelt die ervaring hebben met het begeleiden van arbeidsgehandicapten en uiterlijk dit najaar aan de slag gaat om meer arbeidsgehandicapten in dienst te nemen.

Lees hier het initiatiefvoorstel