SP roept op tot actie voor behoud thuiszorg

14 mei 2013

SP roept op tot actie voor behoud thuiszorg

Dinsdag 14 mei trapte de SP tussen beide markten een tour langs wijkmarkten af om stadjers hun steun te laten betuigen aan huishoudelijke hulpen. Stadjers konden op een metersgroot spandoek letterlijk hun hand tekenen en een boodschap achterlaten aan actievoerende thuishulpen. Met de actie roept de SP op voor de manifestatie van de Abovakabo/FNV op 8 juni. De SP staat de komende twee weken met de actie op wijkmarkten in Beijum, Vinkhuizen en Helpman.

Volgens SP-afdelingsvoorzitter Daan Brandenbarg is actie hard nodig, ondanks het recente zorgakkoord: “Door de afspraken in het zorgakkoord wordt het budget voor huishoudelijke hulp met 40% gekort. Dat betekent dat 50.000 mensen in de thuiszorg hun baan verliezen. Een veelvoud aan cliënten verliest straks hun zorg. Mensen kunnen door hun hand te tekenen aangeven dat ze vinden dat deze handen voor de zorg behouden moeten blijven.”

Er zijn volgens de SP alternatieven voor de bezuinigingen: “Zorgverzekeraars hebben in 2012 een gigawinst van 1,3 miljard gemaakt. Afschaffen van de marktwerking in de zorg, die tot commercie en productiedraaien leidt, levert ook jaarlijks 2 miljard op. Laten we het geld daar maar vandaan halen. Of van de topsalarissen van de bestuurders.” aldus Brandenbarg.

Uit onderzoek van de Abvakabo/FNV blijkt dat bezuinigingen op de huishoudelijk verzorging geenszins het beoogde bedrag opleveren. Doordat mensen minder zorg in huis kunnen krijgen, zijn ze eerder aangewezen op duurdere verpleeghuiszorg. De Abvakabo/FNV organiseert op 8 juni een manifestatie op het Museumplein in Amsterdam voor behoud van de thuiszorg. De SP ondersteunt deze manifestatie en roept mensen op massaal te komen.

Wilt u alvast weten wanneer wij bij u in de wijk staan of wilt u zich alvast opgeven voor de bus? Dan kunt u altijd mailen met groningen@sp.nl. Als u in de thuiszorg werkt of dit ontvangt nodigen wij u van harte uit om mee te doen met de actie.

Handenthuisrutte.nl de actiesite van de Abvakabo/FNV

Demonstratie 8 juni in Amsterdam