Stevige discussie op welzijn- en zorgavond

30 mei 2013

Stevige discussie op welzijn- en zorgavond

Ruim vijftig belangstellende discussieerden op 23 mei stevig over de voorstellen van de SP-fractie om de organisatie van zorg en welzijn in Groningen ingrijpend te veranderen. Gespreksonderwerp was de notitie 'Anders en beter, om sociaal te blijven', waarin de SP-fractie voorstelt in Groningen vijf stadsdeelstichtingen op te richten die de gemeentelijke zorg- en welzijnstaken gaan uitvoeren.

Nu gebeurt dat door een een veelheid aan organisaties, wat regelmatig leidt tot concurrentie en langs elkaar heen werken. Stadsdeelstichtingen die alle taken uitvoeren, rekenen daarmee af en maken het veel gemakkelijker om de invloed van bewoners en hun organisaties op het welzijnswerk te organiseren.

Voor de avond waren onder andere welzijns- en zorgorganisaties, wijkorganisaties en buurthuisbesturen uitgenodigd. 'Voordat we ons voorstel indienen bij het gemeentebestuur willen we er eerst over praten met de direct betrokkenen', legde fractievoorzitter Jimmy Dijk het doel van de avond uit. Raadslid Nicole Temmink gaf een samenvatting van de notitie, waarna de discussie startte.

Dat de SP het initiatief nam om met een visie en discussie over de toekomst van zorg en welzijn te komen, werd breed gewaardeerd. Inhoudelijk liepen de visies uiteen. Er was bijval: 'Een goed voorstel, dat had veel eerder al uitgevoerd moeten worden', 'het langs elkaar heen werken van de organisaties is nu een heel groot probleem', maar ook kritiek: 'In brede stadsdeelstichtingen gaat de kennis verloren die de organisaties nu hebben' en 'je houdt afstemmingsproblemen, tussen de verschillende stadsdelen'. Verder waren er veel vragen en suggesties en waarschuwingen om rekening mee te houden bij de uitwerking van de plannen.

De fractie liet vervolgens weten aan de hand van alle opmerkingen en van de reacties die per mail binnenkomen (dat kan nog tot 7 juni, op sp@raad.groningen.nl) de notitie bij te werken. De definitieve versie wordt aangeboden aan het college van B. en W. en de gemeenteraad, met het verzoek er over te debatteren in de raadscommissie die over Zorg en Welzijn gaat.

De discussienotitie 'Anders en beter, om sociaal te blijven'.

SP-fractie wil organisatie zorg en welzijn drastisch omgooien.