Interview: "Los knelpunten Zuidelijke Ringweg zo snel mogelijk op."

10 oktober 2013

Interview: "Los knelpunten Zuidelijke Ringweg zo snel mogelijk op."

In de raadsvergadering over het ontwerp voor de nieuwe Zuidelijke Ringweg heeft de SP ervoor gepleit de knelpunten die ontstaan voor bewoners zo goed mogelijk op te lossen. Een gesprek met SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk.

Hoe zijn de plannen voor een nieuwe Zuidelijke Ringweg tot stand gekomen?

"Al jaren zijn er plannen voor het aanleggen van een nieuwe Zuidelijke Ringweg. Een weg op palen werd te lelijk gevonden en zou ten koste gaan van het groen. Een volledige ondertunneling zou tot te weinig aansluitingsmogelijkheden leiden en bleek al snel onbetaalbaar. Daarom is er uiteindelijk gekozen voor een variant met een verdiepte ligging tussen het Julianaplein en de Europaweg met drie deksels daarbovenop zodat dit deel gedeeltelijk ondertunneld wordt. Daarnaast is het de bedoeling om het Julianaplein volledig ongelijkvloers te maken."

In de zuidelijke wijken van de stad maken bewoners zich zorgen over een toename van autoverkeer in hun buurt en straat. Zijn deze zorgen onterecht?

"Over het geheel gezien zorgt deze variant voor een betere doorstroming van verkeer, betere veiligheid, luchtkwaliteit en verbeteren de geluids- en gezondheidseffecten. Daarnaast zorgen de deksels ervoor dat daar plek vrijkomt voor extra groen. De zorg van de bewoners over een toename van autoverkeer in hun buurt of straat is begrijpelijk. Maar over het geheel genomen neemt het verkeer in de straten van de zuidelijke wijken af. Door de plannen wordt het in meer straten juist rustiger. Alleen een aantal straten zal te maken krijgen met een toename van autoverkeer. De SP-fractie vindt dan ook dat juist hiervoor goede oplossingen moeten komen."

Dat klinkt mooi. Maar hoe moet dat?

"Er zijn een aantal duidelijke voorbeelden van straten waar het autoverkeer zal toenemen. Juist hiervoor heeft de SP een second opinion aangevraagd, zodat een onafhankelijke onderzoeker hiernaar kon kijken. De belangrijkste knelpunten zijn de Maaslaan en de Vondellaan. De Maaslaan, die een verbinding wordt tussen de Hereweg en de Brailleweg, kan volgens de uitkomsten van dit onderzoek veel compacter worden aangelegd, waardoor de weg minder dichtbij de huizen van de bewoners komt te liggen. Bij de Vondellaan zal het vooral zaak zijn om het autoverkeer zo goed mogelijk te scheiden van het fietsverkeer. Daarbij is het vooral belangrijk dat bewoners betrokken worden bij de plannen hiervoor. Zij maken hier het meeste gebruik van en de veranderingen vinden plaats in hun directe leef- en woonomgeving."

Er zijn mensen die zeggen dat de maximum snelheid op de Zuidelijke Ringweg verlaagd moet worden van 80 naar 50 kilometer. Lost dit iets op?

"Een fatsoenlijke snelheid voor een stedelijke ringweg is wel erg belangrijk voor de doorstroming. Wij zullen daarom niet zo snel pleiten voor een maximumsnelheid van 50 kilometer. Maar misschien kan een kleine verlaging van de maximumsnelheid leiden tot een compacter ontwerp. Wanneer dit kan leiden tot een extra op- en afrit aan de Hereweg, waardoor de Maaslaan ontlast wordt, dan vinden wij dit het onderzoeken waard."

Tot slot. Wanneer zijn de plannen klaar, begint de aanleg en is de nieuwe Zuidelijke Ringweg klaar?

"In 2014 wordt het definitieve tracébesluit genomen en start de aanbestedingsprocedure. De werkzaamheden beginnen naar verwachting in 2015 en de aanleg duurt circa 5 jaar. Dit betekent dat de aanleg van de Zuidelijke Ringweg rond 2020 klaar kan zijn."