SP loopt mee in Sint-Maartenmars

13 november 2013

SP loopt mee in Sint-Maartenmars

Maandag 11 november liep de SP-afdeling Groningen mee met de Sint-Maartenmars door het centrum van Groningen. Ook de SP is bezorgd over de toenemende tegenstellingen binnen de Nederlandse samenleving en steunde de oproep vóór solidariteit en tegen de tweedeling.

Als het gaat om solidariteit, is de situatie de afgelopen decennia bepaald niet verbeterd. De inkomensverschillen groeien, het aantal kinderen dat in armoede opgroeit stijgt en de jeugdwerkloosheid zit weer op het niveau van de jaren tachtig. De solidariteit die we samen organiseren wordt systematisch door de regering afgebroken: de sociale voorzieningen staan onder hoge druk.

Dit kabinet pleit voor een maatschappij waar iedereen met elkaar concurreert. Zo’n samenleving is geen goede voedingsbodem voor solidariteit. Solidariteit moet je niet laten afhangen van toevalligheden, maar samen organiseren. Deze mars was niet alleen een pleidooi voor een ongedeelde samenleving maar ook een oproep aan iedereen om aan elkaar te denken.

SP-raadslid Rosita van Gijlswijk was, net als bij de vorige Sint-Maartenmars tien jaar geleden, een van de initiatiefnemers en een drijvende kracht achter de mars. Fractievoorzitter en beoogd lijsttrekker Jimmy Dijk was lid van het comité van aanbeveling. Dijk, over waarom hij de mars voor solidariteit en tegen tweedeling steunde:

"Het is tijd voor solidariteit. Solidariteit betekent dat de sterkste schouders in tijden van tegenspoed zwaardere lasten dragen. Dat is rechtvaardig en het is ook heel verstandig. Veel mensen hechten aan kleinere inkomensverschillen en aan goede voorzieningen voor wie niet zelf zijn brood kan verdienen.

Ook zetten heel veel mensen zich als vrijwilliger actief in voor de samenleving en trekken ze royaal de portemonnee voor goede doelen. Als SP pleiten we er sterk voor dat mensen om elkaar geven en elkaar helpen waar dat nodig is.

Maar solidariteit is méér. Solidariteit laat je niet afhangen van goede bedoelingen en toevalligheden. Solidariteit organiseer je, en daarom loop ik maandag mee met de Sint-Maartenmars.