Groningse huisbaas bracht leven van huurders in gevaar

4 maart 2014

Groningse huisbaas bracht leven van huurders in gevaar

Uit ruim 200 klachten heeft ROOD, jong in de SP de Groningse huisbaas Jan Lubbers gekozen tot Huisjesmelker van het Jaar 2014. De oneervolle titel wordt ieder jaar uitgereikt aan de slechtste huisbaas, corporatie of bemiddelaar van Nederland.

Lubbers heeft zijn huurders in gevaar gebracht door een jaren geleden afgekeurde cv-ketel niet te vervangen. Hierdoor is een dodelijke concentratie koolmonoxide vrijgekomen. ROOD-voorzitter Lieke Smits: "Dit is één van de schokkendste dingen die we ooit zijn tegengekomen bij deze verkiezing. Huurders in levensgevaar brengen is onacceptabel. We zien dat huisjesmelkers op schandalige wijze profiteren van de woningnood. Door een tekort van ongeveer 30.000 kamers hebben ze vrij spel." Lubbers ontving als prijs een gouden gasmasker.

Uit meer dan 20 steden heeft ROOD klachten over huisjesmelkers ontvangen. De meest gehoorde klachten gingen over achterstallig onderhoud, te hoge huren en intimidatie van de huurder door de huisbaas. De jury, bestaande uit SP-Kamerlid Paulus Jansen, directeur van een kleinschalige woningbouwvereniging Kees Kwadijk en voorzitter van ROOD Lieke Smits, koos Lubbers unaniem tot winnaar. Samen met oud-huurders spande ROOD de strijd aan tegen deze huisjesmelker. Oud-huurder Luuk van der Horst: "Het is tijd dat Jan Lubbers wordt aangepakt, want zijn nieuwe huurders mogen niet ook de dupe worden van zijn wanpraktijken."

ROOD pleit voor het terugdringen van het kamertekort in Nederland door het bouwen van meer woningen voor jongeren. Ook moet er een landelijk vergunningstelsel komen voor grote verhuurders. De vergunning moet afgepakt worden bij verhuurders die de fout in gaan. Vooral intimidatie moet harder worden aangepakt. Smits: "De afgelopen jaren hebben we steeds meer klachten over intimidatie door de verhuurder ontvangen. Sommige huurders zijn doodsbang voor hun huisbaas. Daar moet snel verandering in komen."

Helaas nam Lubbers het gouden gasmasker niet in ontvangst, terwijl hij wel thuis was. De prijs is bij zijn huis achtergelaten.