SP zeer kritisch over plannen Martiniplaza

29 mei 2014

SP zeer kritisch over plannen Martiniplaza

De SP-fractie heeft zich woensdag in de gemeenteraad zeer kritisch uitgelaten over de extra investering van 6,6 miljoen die volgens het stadsbestuur nodig is om Martiniplaza niet failliet te laten gaan. Daarnaast wil het stadsbestuur een onderzoek van 150.000 euro doen naar onder andere het verplaatsen van Martiniplaza.

Volgens het stadsbestuur is dat nodig omdat de huidige locatie niet goed bereikbaar zou zijn. Volgens de SP is dat geen reden Martiniplaza te laten verhuizen. Raadslid Nicole Temmink:

"Bij de behandeling van sporthal de Wijert werd aangegeven dat het geen probleem zou zijn voor kinderen om 's avonds hemelsbreed 1,5 kilometer afstand te overbruggen, in het donker langs het Sterrebos. Nu durft het stadsbestuur niet tegen de weinige congresbezoekers die niet met de auto komen, te zeggen dat ze de bus kunnen nemen voor hemelsbreed minder dan een kilometer van het station naar Martiniplaza."

Daarnaast heeft het college geen voorstel gedaan om bijvoorbeeld een extra bus langs Martiniplaza te laten rijden, wat volgens de SP-fractie aanzienlijk goedkoper is dan nieuwbouw.

Daarnaast pleitte de SP om niet meteen 6,6 miljoen te investeren, maar eerst de benodigde 2,3 miljoen. Dat zorgt ervoor dat Martiniplaza wel draaiende kan blijven, maar dat er wel extra tijd is om te onderzoeken wat de verdere financiƫle risico's zijn voor de gemeente. Temmink:

"Volgens de accountant is het gebouw van Martiniplaza waarschijnlijk minder waard dan dat nu gedacht is. Daarnaast is er de afgelopen jaren een tekort geweest op de begroting. Voordat we een investering doen van 6,6 miljoen willen we als raad wel graag weten of het daar dan bij blijft. Of dat we over 2 jaar weer als raad met de rug tegen de muur staan, weer geld naartoe moet, omdat anders wederom een faillisement dreigt."