Wil de echte miljonair opstaan

22 mei 2015

Wil de echte miljonair opstaan

Foto: SP

SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk roept miljonairs op om met hem de discussie aan te gaan over een miljonairsbelasting. De SP werkt aan een voorstel waarbij vermogens van boven een miljoen met 1 á 2 procent worden belast. Dijk wil graag weten wat de miljonairs hiervan vinden.

Steunen zij een dergelijk voorstel of hebben zij andere ideeën waarmee de toenemende armoede en ongelijkheid opgelost kan worden?

“Ook vermogende mensen kunnen zien dat de ongelijkheid toeneemt in Nederland en dat er bijvoorbeeld in de zorg en het onderwijs geïnvesteerd moet worden”, aldus Dijk.

Woensdag kwam het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek) met nieuwe cijfers over het aantal miljonairs in Nederland. Wederom is het aantal miljonairs toegenomen. Momenteel kent Nederland 98.000 huishoudens met een vermogen van 1 miljoen of meer.

Eerder onderzocht de WRR (Wetenschappelijke Raad voor Regeringsbeleid) de ongelijkheid in Nederland. Als conclusie kwam naar voren dat vooral de vermogensongelijkheid in Nederland groot is en alsmaar toeneemt.

Gevolg hiervan is een onderinvestering in menselijk kapitaal (zorg en onderwijs), erfelijke ongelijkheid (kansen), concentratie van economische kracht en macht en onevenredige politieke invloed.

Volgens de SP is het belangrijk dat we werken aan een samenleving waarin iedereen gelijke kansen heeft. Niet omdat alle mensen hetzelfde moeten zijn, maar wel omdat álle Nederlanders recht hebben op loon naar werken en een eerlijke kans om het beste van het leven te maken. Als de rijkste Nederlanders en de grootste bedrijven hun eerlijke deel van de belastingen gaan betalen, dan kunnen de lasten voor de rest van Nederland omlaag.

Miljonairs die willen reageren op het SP-voorstel voor een miljonairsbelasting kunnen zich melden via groningen@sp.nl.