Rad van Fortuin voor miljonairsbelasting

31 juli 2015

Rad van Fortuin voor miljonairsbelasting

Vrijdagmiddag konden Stadjers op de Vismarkt 'Rad van Fortuin' spelen met de SP. De partij wil met het spel op een ludieke manier de toegenomen ongelijkheid in Nederland in beeld brengen. Vooral de enorme vermogensongelijkheid is de SP een doorn in het oog.

“De drie rijkste mensen in Nederland bezitten meer dan de helft van het totale vermogen. Dat terwijl de armste 10% een gemiddelde schuld heeft van 57,000,-. Dat kan en dat moet anders.” aldus SP fractievoorzitter Jimmy Dijk.

De SP voert in het hele land campagne tegen de ongelijkheid en heeft drie voorstellen die de vermogensverdeling eerlijker moeten maken. Dijk:

“Het is eigenlijk heel simpel. We voeren een miljonairsbelasting in, waarbij vermogens boven een miljoen extra belast worden. Tegelijkertijd verlagen we de vermogensbelasting voor de midden en de lagere inkomens. Daarnaast moeten multinationals gewoon belasting gaan betalen. Nu lopen we door allerlei afspraken miljarden aan belastinginkomsten mis.”

Deze zomer gaat de SP in verschillende wijken de deuren langs om met mensen in gesprek te gaan over de ongelijkheid in Nederland en om mensen op te roepen de actie voor een miljonairsbelasting te steunen. Aanstaande zaterdag gaat de partij in Selwerd langs de deuren.

“Veel mensen steunen onze actie, en terecht. Er is genoeg voor iedereen, als we het iets eerlijker verdelen.” sluit Dijk af.