SP: "College stelt verkeerde prioriteiten."

13 november 2015

SP: "College stelt verkeerde prioriteiten."

Volgens de SP stelt het college van Burgemeester en Wethouders in de begroting voor 2016 de verkeerde prioriteiten.

Het college van D66, PvdA, GL en VVD wil dat Groningen in 2016 de op twee na aantrekkelijkste stad wordt, het qua grootte de vierde studentenstad van het land wordt en moet het evenementenstad van het jaar worden. Terwijl meer dan 1 op de 10 van de Groninger huishoudens rond moet komen van het sociaal minimum en 1 op de 5 van alle Groningse kinderen in armoede opgroeit. “Daarom hebben wij slechts één opdracht aan het college: er voor zorgen dat de gemeente in 2016 door het FNV uitgeroepen wordt tot sociaalste stad van Nederland”, aldus Dijk.

De SP diende meerdere voorstellen in om het college een handje te helpen. Het voorstel om te onderzoeken of de hoogte van de gemeentelijke vergoeding voor de ouderbijdrage schoolfonds nog toereikend is werd door de gemeenteraad aangenomen. Ook de voorstellen om met kleding- en speelgoedwinkels in overleg te gaan om kortingsbonnen voor kinderen uit minimagezinnen via de Stadjerspas te gaan verstrekken werden door de raad aangenomen. Het college nam de suggestie van de SP over om met Menzis te overleggen of het verplichte eigen risico meeverzekerd kan worden en een korting op de aanvullende verzekering gegeven kan worden.

Dijk: "Helaas stemde PvdA en GroenLinks tegen ons voorstel de mogelijkheden voor kwijtschelding van de afvalstoffenheffing voor minima te verruimen. Deze partijen hebben de mond vol van armoedebestrijding, maar als het er op aan komt, laten ze de 2.500 huishoudens die hier baat bij hebben, in de kou staan".

De combinatie van afbraak van thuiszorg en te weinig geld voor initiatieven en zeggenschap voor bewoners zorgde ervoor dat de SP-fractie tegen de begroting stemde.