SP en ROOD steunen stakende machinisten en conducteurs Arriva

30 augustus 2016

SP en ROOD steunen stakende machinisten en conducteurs Arriva

Vanochtend deelden de Groningse Statenfractie van de SP en ROOD, Jong in de SP stroopwafels uit aan het stakende spoorpersoneel van Arriva. De partij deed dit om de werknemers te steunen in hun strijd. De leden van spoorvakbond VVMC legden een paar uur hun werk neer voor betere arbeidsvoorwaarden na vastgelopen gesprekken met de werkgever.

SP-statenlid en ROOD-lid Christiaan Serbanescu-Kele:

"Toen onze spoorwegen moesten worden geprivatiseerd en aanbesteed aan de hoogste bieder, werd ons lagere kosten en betere kwaliteit beloofd. Daar is weinig van terecht gekomen en intussen gaat Arriva bar slecht om met personeel en passagiers. Met name het de veiligheid in de trein lijdt daaronder. Zaken als spoorwegen kun je beter als samenleving regelen, dan aan de markt over laten. Dat is beter voor zowel werknemers als reizigers.”

De werknemers eisen betere arbeidsvoorwaarden, zoals een einde aan de "opgebroken" werkroosters, betere betaling en meer veiligheid op het spoor voor reizigers en werknemers. Eerdere gesprekken met Arriva hebben tot niets geleid, waarna het treinpersoneel geen andere optie zag dan te staken.

Floor Mertens van ROOD, Jong in de SP:

“Staken is een ultiem middel. Er is veel onvrede en stress bij de werknemers, die al op allerlei manieren hebben aangegeven dat het zo niet langer kan. De directie van Arriva zou eindelijk eens naar hun moeten luisteren, en niet haar kop in het zand moeten steken.”