Standing Rock Tour Groningen druk bezocht

5 juni 2017

Standing Rock Tour Groningen druk bezocht

Foto: Lisa de Leeuw / SP Groningen
Donderdagavond 1 juni organiseerde de SP, in samenwerking met het Transnational Institute (TNI), een druk bezochte avond met activisten uit Standing Rock en uit Groningen. Standing Rock is een reservaat van de Native Amerikaanse Sioux-stam. Dwars door hun heilige land wordt een oliepijplijn aangelegd. Activisten uit Standing Rock, Groningse gaswinningsactivisten, Milieudefensie en de Groninger Bodembeweging gingen onder leiding van SP-Kamerlid Sandra Beckerman in gesprek met elkaar en de bijna honderda aanwezigen om lessen te trekken voor hun acties.

Volgens SP-afdelingsvoorzitter Daan Brandenbarg is het goed om van elkaar te leren:

“De beide acties richten zich tegen hetzelfde, winstbelang van grote bedrijven wordt boven het belang van mens en milieu gesteld. Door van elkaar te leren en elkaar te inspireren worden de acties beter. We hebben een sterke sociale beweging nodig voor een beter klimaat. De activisten uit Standing Rock riepen vooral op om hier echt aan de slag te gaan, om te vechten tegen de gaswinning en het niet zo ver te laten komen dat er hier doden moeten vallen.”

De aanleg van een oliepijpleiding door het land van de Sioux-stam in het Standing Rock reservaat heeft wereldwijd veel stof doen opwaaien. De bewoners hebben zich stevig verzet tegen de aanleg van de pijplijn. Miljoenen mensen wereldwijd verklaarden zich solidair. In Groningen wordt ook hard gestreden voor een goed leefklimaat en tegen de macht van een vervuilende fossiele industrie.