Forse kritiek SodM op aardwarmteproject mag niet terzijde worden geschoven

3 oktober 2017

Forse kritiek SodM op aardwarmteproject mag niet terzijde worden geschoven

Foto: SP

Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) heeft forse kritiek geuit op de expertise van de projectorganisatie WarmteStad en de manier waarop zij de risico’s van aardwarmteboringen onderschat. De SP-fractie neemt deze kritiek erg serieus en stelt dat veiligheid altijd voorop moet staan. Mocht deze veiligheid niet gegarandeerd zijn, dan moet er een einde aan het aardwarmteproject gemaakt worden.

De SP-fractie is onaangenaam verrast dat nu blijkt dat WarmteStad en de gemeente Groningen eind augustus al geïnformeerd waren over het tekort aan expertise en de waarschuwing van de SodM dat risico’s onderschat worden.

SP-raadslid Wim Koks:

“Er mag geen licht zitten tussen wel of niet veilig. Met naïviteit of politiek gekissebis over wie wanneer had moeten inlichten is de veiligheid van het project niet gemoeid. De forse kritiek van de SodM mag geenszins ter zijde worden geschoven.”

De SP en het CDA hebben de ontwikkelingen rondom het aardwarmteproject voor de commissievergadering van woensdag 11 oktober geagendeerd om wethouder Gijsbertsen om opheldering te vragen.