Brede steun voor harde aanpak huisjesmelkers

12 september 2018

Brede steun voor harde aanpak huisjesmelkers

Foto: SP

Afgelopen dinsdag besprak de gemeenteraad van Groningen een voorstel voor een nieuw stelsel voor verhuurdersvergunningen. Met het voorstel worden misstanden op de kamerverhuurmarkt harder aangepakt. In 2016 diende de SP een initiatiefvoorstel in wat vergelijkbare doelen had.

Zo wil de SP dat wanneer huisbazen niet stoppen met het uitbuiten van jongeren er boetes worden uitgedeeld, vergunningen moeten worden ingetrokken en het beheer van de panden door woningcorporaties moet worden overgenomen.

SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk:

"Eindelijk is het zover. Na jarenlange strijdt van onder andere ROOD, jong in de SP, en de Groninger Studentenbond komt er nu een harde aanpak van de gemeente. Dat was afgelopen jaren wel anders."

De SP wil een stop op nieuwe commerciële kamerverhuurpanden en wil bij misstanden meer panden van verhuurders sluiten. Daarentegen wil de SP vanaf nu zoveel mogelijk jongerenhuisvesting door middel van en samen met corporaties bouwen. Dit is volgens de SP de meest democratische huisvestingsvorm.

Dijk: "We moeten huisjesmelkerij voorkomen, maar ook de tendens bestrijden waarbij het vastgoedbezit geconcentreerd raakt bij enkele commerciële vastgoedbezitters die hiermee macht uit oefenen. We moeten bestrijden dat de samenleving en huurders betalen en enkele commerciële vastgoedjongens bepalen."

Op de tribune zaten een tiental vastgoedondernemers die zich gepikeerd voelden over de nieuwe maatregelen. Zij wilden liever een keurmerk en een gedragscode.

"Daar hadden bankiers het ook over toen ze vrijgelaten waren. Waar waren deze vastgoedondernemers de afgelopen jaren? Het is wel duidelijk wiens verdienmodel en machtsbasis aangepakt wordt.", aldus SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk.