SP: “Geef zekerheid aan bewoners Noorderhaven: voer een vergunningstelsel in”

29 mei 2019

SP: “Geef zekerheid aan bewoners Noorderhaven: voer een vergunningstelsel in”

De SP in Groningen wil dat er binnen vier maanden duidelijkheid komt of bewoners met hun boot in de Noorderhaven mogen blijven. Ook wil de partij een goed vergunningstelsel zodat de rechten van bewoners niet langer op losse schroeven staan.

De Noorderhaven zou volgens de gemeente een vrijhaven moeten zijn, waar boten een paar dagen aanmeren en dan weer doorvaren. Deze situatie is er al decennialang niet omdat de gemeente dit niet handhaaft. Toch blijven partijen hierop aandringen en daarmee ontstaat er een onzekere situatie voor de bewoners.

Een groot deel van de regels kan worden overgenomen uit bestaande regelgeving op het gebied van woonschepen. Daarbij stopt dan het gehakketak over wat nou drijvend is of varend en tot welke categorie elke boot behoort. Dit is tijdrovend en duur voor de gemeente en zorgt voor langere onzekerheid voor bewoners.

SP-raadslid Bob de Greef:

“De Noorderhaven is geen vrijhaven. Door het zo wel te noemen kunnen we geen vergunningsstelsel invoeren.”

Einde bootjesmelkerij
Een vergunningstelsel invoeren betekent ook dat er een einde kan worden gemaakt aan de bootjesmelkerij die er nu gaande is. De kamers waarin de studenten wonen op deze boten wonen zijn veelal te klein en de boten worden vaak slecht onderhouden. Een woonboot is volgens de SP om in te wonen en geen verdienmodel.

“Of je onderhoudt de boel fatsoenlijk als verhuurder, of we slepen de boot weg en zoekt de verhuurder vervangende woonruimte voor de huurders.”, aldus Bob de Greef.