Oproep protestdag voor meer geld uit Den Haag voor gemeenten, instellingen, organisaties en verenigingen

7 november 2019

Bij de bespreking van de begroting van de gemeente Groningen deed SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk een oproep om samen een protestdag in Den Haag te organiseren. Gemeenten krijgen al jaren te weinig geld voor taken zoals de zorg, jeugdzorg, welzijn, begeleiding naar werk en inkomensondersteuning.

Ook voor volkshuisvesting en de overgang naar schone energie krijgen gemeenten onvoldoende middelen. Hierdoor ontstaan er bij gemeenten grote financiële tekorten waardoor inwoners de lasten zien stijgen en (sociale) voorzieningen met bezuinigingen worden bedreigd. De oproep voor een protestdag lijkt op steun van de meerderheid van de Groninger gemeenteraad te kunnen rekenen.

SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk:

“Terwijl het geld in Den Haag tegen de plinten klotst en gemeenten met financiële tekorten zitten, komt Den Haag niet over de brug. Laten we aansluiten bij het verzet van boeren, bouwers, docenten, verzorgers en andere harde werkers. Zij geven ons het goede voorbeeld.”

Volgens de SP moet het geen protest van lokale volksvertegenwoordigers alleen worden.

Dijk: “We zullen met raadsleden en wethouders, van alle politieke partijen en andere Groningse gemeenten, instellingen, woningbouwcorporaties, vakbonden, verenigingen en organisaties bij dit verzet aan te sluiten. Zo moeten we in Den Haag duidelijk maken dat het zo niet langer kan.”

Tijdens de bespreking van de begroting in de gemeenteraad op woensdag 13 november zal de SP met een voorstel komen om deze protestdag te organiseren. Dit voorstel lijkt steun te krijgen van een meerderheid van de gemeenteraad.