SP wil grotere zichtbaarheid wijkagenten in Selwerd

3 februari 2020

SP wil grotere zichtbaarheid wijkagenten in Selwerd

In de raadsvergadering van afgelopen woensdag heeft de SP-fractie aandacht gevraagd voor de situatie in Selwerd, waar het sinds half januari onrustig is. Veel wijkbewoners voelen zich hierdoor niet langer veilig op straat. De SP wil dat de mensen zich weer veilig kunnen voelen en dat er breder wordt gekeken naar de achtergrond van de overlastgevers wanneer deze bekend zijn.

SP-raadslid Lucy Wobma:

'Een grotere zichtbaarheid vanĀ  wijkagenten zou een groot verschil kunnen maken, niet alleen als preventie maar ook voor de leefbaarheid in de wijk. De SP heeft dit dan ook aangekaart in de gemeenteraad. Dit geldt overigens ook voor andere wijken waar een toename van vandalisme en criminaliteit wordt ervaren.'

De overlast in de wijk Selwerd bestaat uit een golf van vernielingen en inbraken. Steeds meer mensen durven s'avonds niet meer naar buiten. De aanpak op dit moment is extra sureveillance door de politie in de wijk en de bewoners is gevraagd melding te doen als ze iets gezien hebben. Maar van de inwoners mag er wel wat meer gebeuren, zoals een grotere aanwezigheid van de wijkagent.

De SP vroeg of al in beeld is van welke personen deze vernielingen aanrichten en of er al een idee van een aanpak is. De burgemeester gaf te kennen dat nog niet bekend is wie de overlastgevers zijn, maar dat er druk aan gewerkt wordt. De SP benadrukte dat het op dit moment ook van belang is dat het gevoel van onveiligheid bij de wijkbewoners wordt weggenomen. Dat kan ook georganiseerd worden zonder dat bekend is wie de vandalen zijn.